Feb 14 2009

Nikon D700 – un aparat digital Full frame universal

Nikon D700 este cea mai echilibrată cameră Nikon cu vocație profesională. Nikon D700 este un aparat format FX de 12 megapixeli, cu o calitate a imaginii excepţională la sensibilităţi mari, nu mai puţin uimitoare la sensibilităţi normale, cu o construcţie metalică, protejat la praf şi umezeală, cu o viteză de reacţie şi cadenţă comparabilă cu a celor mai bune camere de pe piaţă, AF şi obturator performant.

Verificaţi preţul aici.

Nikon D700 cu 14-24/2.8

Nikon D700 cu 14-24/2.8

Senzorul de mică densitate şi posibilitatea de calibrare AF pe obiective duce la o claritate excelentă a imaginilor, iar sistemul de flash Nikon CLS este de o extremă flexibilitate în orice împrejurare.

Acestea fac aparatul Nikon D700 o alegere extrem de potrivită pentru majoritatea situaţiilor fotografice, de la fotografia de reportaj şi sport, inclusiv în sală sau nocturnă, evenimente, nunţi, până la fotografia de portrete şi produse în studio.

De ce Nikon D700 şi nu D3 ?

Într-adevăr, Nikon D3 poate părea mai atractiv pentru majoritatea acestor situaţii, dar sunt câţiva factori care mă fac să consider Nikon D700 şi nu D3 ca pe cel mai echilibrat aparat Nikon la ora actuală: preţul, dimensiunile şi greutatea, flash-ul încorporat, dispozitivul de eliminare a prafului de pe senzor.

Nikon D700: Rezoluţia

Nikon D700 are o rezoluţie de 12 MP (megapixeli) distribuiţi pe formatul FX (full frame).

După apariţia modelelor Canon 5DII şi Sony A900 la preţuri similare şi cu rezoluţii de peste 20 MP cei 12 MP par puţini, dar pentru multe aplicaţii fotografice reprezintă rezoluţia optimă.

12 MP reprezintă 24x36cm la 300 dpi, deci e ceva mai mult decât e nevoie pentru o pagină de revistă, iar o dublă pagină se va printa la 236 dpi ceea ce este suficient pentru obţinerea unui tipar de calitate, mai ales dacă luăm în considerare calitatea excelentă a imaginilor generate de D700.

Pentru printuri pe hârtie fotografică, fişierele de 12 MP ale aparatului Nikon D700 pot fi mărite foarte mult fără pierderi, mai ales dacă imaginile alese sunt de bună calitate.

Full frame

Nikon D700 este a doua cameră format FX de la Nikon, anunţată la 10 luni după Nikon D3.

Avantajele cunoscute ale formatului FX sunt comportarea mai bună la sensibilităţi mari, controlul profunzimii şi revenirea obiectivelor la unghiurile tradiţionale corespunzătoare focalelor, spre deosebire de utilizarea lor pe formate reduse.

Comportarea la sensibilităţi mari

În fotografia pe film, 400 ISO era considerată o sensibilitate mare, dar acum, în plină epocă digitală, majoritatea utilizatorilor sunt nemulţumiţi de apariţia “zgomotului” la 1600 ISO.

Nikon D700 dispune de captor şi procesare similare cu cele de pe Nikon D3 care este una dintre cele mai performante aparate în materie de comportare la sensibilităţi mari.

1600 ISO poate fi folosit absolut fără probleme, iar atât timp cât lumina este din direcţia corespunzătoare iar expunerea şi balansul de alb sunt corecte nimeni nu va bănui la ce sensibilitate aţi fotografiat.

Rezultate remarcabile se obţin şi la 3200 ISO, ba chiar la 6400 ISO, care este cea mai mare sensibilitate “calibrată”.

Asemenea performanţe deschid noi posibilităţi în diverse domenii fotografice, de la fotografia de nuntă la fotografia de sport în sală.

În concluzie, Nikon D700 este, alături de Nikon D3, cea mai potrivită cameră pentru fotografierea în lumină existentă la sensibilităţi mari.

Sensibilităţi mici

Ce era mai puţin de aşteptat, şi mai puţin cunoscut, este calitatea excepţională a acestui aparat la sensibilităţile normale, în apropierea ISO 200 care este sensibilitatea de bază a captorului.

Comparate cu Nikon D300, care are aceeaşi rezoluţie de 12 MP dar pe format DX, imaginile realizate cu Nikon D700 sunt vizibil superioare, atât din punct de vedere a clarităţii cât şi a tranziţiei de tonuri şi culori.

Senzaţia de spaţialitate şi redarea texturilor sunt de asemenea semnificativ îmbunătăţite.

Această comportare excelentă este datorată mai multor factori:

  • “pixelii” sunt mai mari datorită captorului mai mare dar cu aceeaşi rezoluţie. Aceasta duce la un raport semnal/zgomot superior, deci la o calitate sporită a imaginii la orice setare de sensibilitate.
  • procesarea semnalului şi conversia analog/digitală la Nikon D700 este similară cu cea de la Nikon D3, superioare celor de la D300.

Comportare obiective

Aceiaşi pixeli mai mari duc la o scădere a cerinţelor faţă de calităţile optice ale obiectivelor utilizate, într-o asemenea măsură încât veţi avea senzaţia că aveţi obiective noi, mult mai performante.

Am realizat imagini similare în studio, folosind aceleaşi setări pe aparate, cu acelaşi obiectiv macro, şi imaginile de la Nikon D700 au o claritate şi o senzaţie de spaţialitate superioare celor furnizate de Nikon D300, care este totuşi un aparat excelent pentru aceste aplicaţii.

Astfel, obiectivele compatibile FX pe care le aveţi vor genera imagini vizibil mai bune pe D700 faţa de aparatele pe format DX.

Utilizare obiective wide

În ultimii ani au apărut o serie de zoom-uri de bună calitate dedicate aparatelor de format redus, care oferă unghiuri la fel de mari ca cele care sunt în general disponibile pe aparatele “full frame”, deci avantajul unui aparat FX de a folosi obiective superangulare a fost practic anulat.

Aceasta a fost valabil până la apariţia zoom-ului Nikon 14-24/2.8, care, pe lângă un unghi foarte mare într-un zoom compatibil FX, are o calitate a imaginii care vă va face să abandonaţi obiectivele superangulare DX pe care le folosiţi în prezent, indiferent cât sunt de bune.

Practic, posibilitatea de a utiliza la adevărată valoare zoom-ul Nikon 14-24 este unul din argumentele care merită cu adevărat luate în considerare pentru trecerea de la Nikon DX la formatul FX.

Obiective “normale” şi teleobiective

Simultan cu 14-24/2.8, a fost lansat şi zoom-ul Nikon 24-70/2.8, menit să înlocuiască binecunoscutul şi apreciatul 28-70/2.8.

Este adevărat că 24-70/2.8 funcţionează excelent şi pe un aparat DX, fiind echivalent cu un 35-105, foarte potrivit pentru cei interesaţi de portrete, dar mai puţin pentru reportaj sau evenimente unde zona “wide” este mai solicitată.

Pe un Nikon D700 veţi putea folosi 24-70/2.8 în scopul pentru care a fost creat, de zoom standard, cu acoperire de la 24mm, care pe FX este suficient de largă pentru majoritatea aplicaţiilor.

Calitatea optică şi a construcţiei acestui zoom Nikon trebuie văzute pentru a fi apreciate, este suficient să vă spun ca în acest moment nu există o alternativă “adevărată” pentru uz profesional în această plajă de focale.

Astfel, majoritatea situaţiilor fotografice pot fi acoperite cu doar două obiective, un 24-70/2.8 şi un 70-200/2.8 VR.

Pe Nikon D700 şi cunoscutul 70-200/2.8 va reveni la utilizarea tradiţională, capătul de 70mm va redeveni 70 şi nu 105 cât părea pe format DX, deci va fi mult mai uşor de utilizat pentru portrete la distanţe medii.

Nu trebuie totuşi uitat că în capătul de 200mm zoom-ul vi se va părea mult mai “scurt” comparat cu ce vă oferea pe formatul DX.

Nikon D700 dispune şi de posibilitatea, foarte importantă, de a “calibra” obiectivele de care dispuneţi pentru o funcţionare extrem de precisă a AF-ului.

Astfel, dacă faceţi trecerea la D700 de la orice Nikon în afară de D300, veţi avea o surpriză extrem de plăcută când obiectivele vor funcţiona la maximum de calitate posibilă, cu performanţe net superioare celor pe care vi le-au oferit anterior.

Această calibrare, împreună cu valorificarea mai bună a posibilităţilor optice ale obiectivelor de către sezorul de mică densitate al Nikon D700, vă va oferi imagini de o calitate peste aşteptări.

Dacă doriţi rezultatele maxime care se pot obţine cu zoom-uri pe Nikon D700, este bine să vă alegeţi din “triada” profesională Nikon: 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8.

Este adevărat ca Nikon D700 acceptă şi obiective DX şi poate trece în mod automat pe formatul DX la montarea unui asemenea obiectiv, dar rezoluţia rămasă va fi doar de aprox. 5 MP.

Controlul profunzimii

Majoritatea susţinătorilor formatului FX nu uită să amintească posibilităţile superioare de control a profunzimii de câmp şi fundalurile “blurate” care se obţin mult mai uşor cu astfel de aparate. Aceasta se datorează folosirii de distanţe focale corespunzător mai mari pe formatul FX faţă de DX pentru încadrări şi distanţe similare la fotografiere, cât şi factorilor de “amplificare” a calităţii obiectivelor pomeniţi mai devreme.

Nikon D700 nu este o excepţie şi vă va oferi toate bucuriile unei profunzimi mai reduse decât cea cu care eraţi familiarizaţi pe formatul DX.

Bineînţeles, există şi reversul medaliei, în multe situaţii unde aveaţi o profunzime suficientă la o anumită diafragmă pe formatul DX, veţi descoperi că va trebui să mai închideţi o treaptă pentru a menţine aceeaşi profunzime pe FX.

Vignetarea

Nikon D700 dispune de posibilitatea de corecţie în trepte a efectului de vignetare care poate apărea pe formatul FX cu anumite obiective, în general la deschiderile mari ale diafragmei, compatibilă cu majoritatea obiectivelor Nikon.

Viteza de reacţie, cadenţa

Viteza de reacţie şi a sistemului AF sunt între modelul D300 şi D3, ceea ce înseamnă performanţe extrem de bune în comparaţie cu majoritatea aparatelor de pe piaţă.

În configuraţia normală, Nikon D700 “trage” 5 cadre pe secundă, iar dacă doriţi mai mult, este suficient să adăugaţi grip-ul Nikon MB-D10 (compatibil şi cu Nikon D300) care, cu acumulatori AA sau cu bateria opţională Nikon EN-EL4 (compatibilă cu seriile de aparate Nikon D2, D3) vă va oferi 8 cadre pe secundă.

Gripul are duplicate rotiţele şi butoanele de comandă pentru declanşare pe verticală, inclusiv un joystick pentru selectarea comodă a punctului de focus şi este confecţionat din metal, ceea ce duce la o mai mare rigiditate a combinaţiei aparat/grip.

Flash, Nikon CLS

Nikon D700 dispune de un flash încorporat a cărui principală atracţie este posibilitatea de a declanşa flash-uri externe, inclusiv funcţionând în regim de Commander în sistemul Nikon CLS.

Sistemul Nikon CLS este unul dintre cele mai performante de pe piaţă, permiţând comandarea a până la trei grupuri de flash-uri externe compatibile într-o diversitate de moduri, de la Manual, la Auto şi wireless TTL cu corecţiile aferente, la flash stoboscopic, de la un flash în regim master pe cameră sau de la transmiterul Nikon SU 800.

Dispune de 4 canale separate pentru a permite lucrul mai multor fotografi în aceeaşi incintă fără interferenţe şi este total imun la declanşarea altor flash-uri în vecinătate.

Flash-urile compatibile Nikon CLS (AWL) sunt: Nikon SB-900, SB-800, SB-700 (commander și remote), SB-600 (remote).

Obturatorul

Este un model nou, cu caracteristicile cunoscute de la aparatele de clasă profesională, 1/250s sincron flash, 1/8000s, testat la 150.000 declanşări.

14 bit A/D converter

Nikon D700 foloseşte un convertor analog/digital de 14 bit care produce tranziţii de tonuri şi culori foarte line inclusiv în cazul folosirii formatului jpeg.

Spre deosebire de modelul D300, la D700 nu apare acea uşoară întârziere la declanşare în cazul fotografierii în format NEF de 14 bit, şi nici scăderea de cadenţă de fotografiere, deci aceasta opţiune este utilizabilă inclusiv pentru subiecte aflate în mişcare şi mult mai uşor de utilizat pentru portrete.

Active D-lighting

Este o opţiune menită să ofere o utilizare optimă a gamei dinamice a senzorului prin manipularea expunerii folosind curbe specifice.

Astfel, în situaţiile de mare contrast se pot obţine rezultate extrem de interesante, unele apropiate de cele care se obţin prin tehnici HDR în computer, dând impresia unei game dinamice foarte mari.

Picture controls

Făcând parte din ultimele aparate lansate de Nikon, D700 foloseşte pentru setările de cameră aşa numitele Picture controls care oferă o flexibilitate extremă în obţinerea de rezultate finisate direct din aparat. Acestea pot fi combinate cu Active D-lighting sau pot fi înlocuite sau modificate printr-o curbă creată de către utilizator.

Avantajul acestora este că sunt interschimbabile cu alţi utilizatori ale aceluiaşi tip de aparat, pot fi salvate, copiate pe computer, iar la ele pot fi adăugate noi seturi pe care le pune la dispoziţie Nikon sau chiar alţi utilizatori.

Sistemul de eliminare a prafului de pe senzor

Spre deosebire de Nikon D3, D700 dispune de acest sistem care este foarte eficient în a elimina majoritatea particulelor care într-un fel sau altul îşi găsesc calea spre senzor.

Se pare că preţul pe care îl plătim pentru implementarea acestuia, cât şi a flash-ului încorporat, este acoperirea de doar 95% a vizorului, spre deosebire de 100% la Nikon D3 şi D300, dar avantajele nu sunt de loc de neglijat.

Mai multe informaţii: F64 Studio


Related Posts:

22 Responses to “Nikon D700 – un aparat digital Full frame universal”

  • diana Says:

    buna ziua Domnule Radu.ma numesc Diana si am un aparat Nikon D700 cu obective 18-135mm DX .,,35-70mm ..si obectiv sigma 28-300mm. Sunt amator in arta fotografiei dar vreau sa invat.intrebarea mea este daca puteti sa imi spuneti ce obective sa folosesc pe aparat si ce obectiv pt a merge la nunta (la varamea ).si daca uteti sa imi spuneti obectivele mele care le am pentru ce sunt bune sunt bume pentru nunta.vreau sa specific ca nu sunt fotograf .aparatul l-am primit cadou.nu stiu sa umblu cu el dar imi bat capul de ceva vreme…daca ma puteti ajuta v-asi fi recumoscatoare …va multumesc anticipat

  • Maxim Remus Says:

    Buna seara, as dori sa stiu daca imaginile pe care le fac le pot vedea direct pe calculator, cum am vazut la dvs. Precizez ca detin un Nikon D200 pe care il consider pur si simplu minunat…

  • Radu Says:

    Oare merita rezolutia fabuloasa a lui D800 fata de D700? Nu sunt un fun al filmarilor asa ca imi doresc o parere autorizata ce sa cumpar D700 SAU D800? Actualmente folosesc un D90 cu 24-120 VRII si im doresc un FX pentru lentila.
    mersi ,seara buna
    Radu

    • Radu Grozescu Says:

      Asta nu puteti sti decât dumneavoastră. Depinde ce fotografiati. Cu D700 puteti face printuri A3 excelente.

      Mă gândesc cum ar fi de venit de la un eveniment cu 60GB de imagini în loc de 20GB ?

      Pe de altă parte, dacă aveti nevoie de rezolutie, D800 o are din plin.

      Doar că va fi nevoie de mare grijă la fotografiat pentru a beneficia de ea.

  • dan Says:

    Buna ziua , Am un obiectiv sigma 24-70 2,8mm .Cum se poate face calibrarea obiectivului pe un Nikon d700? este prevazut ceva de acest gen in meniul Nikonului?
    Va multumesc ptr orice info

  • Beizadea Sorin Says:

    Stimate domnule Radu Grozescu,
    Sunt hotarat ca din decembrie 2011 sau ianuarie 2012 sa intru in randul fotografilor amatori entuziasti si sa achizitionez un set foto DSLR (momentan nu sunt disponibil in tara). Doresc sa ma orientez spre peisaje naturiste sau arhitecturale, portrete, atat ziua cat si noaptea (lumina scazuta).
    Voi aloca un buget de 15.000 lei (fara un superset de lentile, in prima faza un superzoom si un 35 mm pentru porterete). Sfatul solicitat de la dumneavoastra este urmatorul: Intre D7000 si D700 (tinand cont ca dupa aparitia, probabil, a D800 pretul lui D700 va scadea sensibil) dumneavoastra ce m-ati sfatui sa aleg?
    Filmarea prin intermediul DSLR nu reprezinta o prioritate, oricum am o video camera performanta. Ma intereseaza, in primul rand, sensibilitatea la lumina scazuta, calitatea culorilor dar si fiabilitatea aparatului.
    Astept cu interes un sfat din partea dumneavoastra.

    • Radu Grozescu Says:

      Cel mai bine ar fi să asteptati decembrie, să vedem atunci peisajul DSLR-urilor Nikon. Sunt multe zvonuri, dar lipsesc informatiile reale. Eu am D700 si mă înteleg foarte bine cu el, dar nu cred că pretul va scădea spectaculos. Oricum, aveti un buget foarte generos, asa că nu veti avea probleme. Deci, vorbim la începutul lui decembrie :-)

  • Daniel Ghinescu Says:

    Detin un Nikon D300 cu grip si urmatoarele obiective:Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX ,Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro Lens,Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G, 2 x Nikon SB 900 (voi cumpara inca unul luna asta ) ..si multe alte maruntisuri.

    Daca as pune aparatul la vanzare ar trebuii sa-l pun impreuna cu Nikon 18-105mm…..
    Gripul as putea sa-l tin.

    Intrebarile ar fi: Merita sa vand Nikonul D300 si sa trec pe Nikon D700 ? sau sa mai astept?
    Cu toate ca am nevoie de 2 aparate la nunti dar,la nikon D300 nu merg mai sus de ISO 800 sau in cazuri rare ISO 1600.Cand folosesc si Flash-ul SB900 in sala ,dupa un timp acumulatoarele se incalzesc foarte tare si se descarca.

    As putea sa merg la nunti cu ce detin?..si pe viitor sa cumpar si Nikon D700?

    Din propria experienta am folosit aproape tot timpul Nikon-ul 18-105mm cu toate ca nu e pt.fotografia de nunta dar cu obiectivele fixe e complicat din cauza persoanelor,etc.

    Ca sa fiu mai inteles in urmatorul an vreau sa merg si la nunti.Pana acum am experimentat mai mult.

    Cu stima :Daniel Ghinescu

    • Radu Grozescu Says:

      Sigur că puteti să fotografiați nunti cu ce aveti.
      Despre D700, este excelent pentru fotografia de nuntă și evenimente, prin comportarea foarte bună la sensibilităti mari.
      Dar se aud zvonuri insistente despre aparitia unui „urmas” al sau, deci poate mai asteptati putin.
      Nu am detalii în afara celor care sunt disponibile pe Net, si e posibil ca viitorul aparat să aducă o rezolutie mai mare, care nu va fi neapărat de folos la ce doriti dumneavoastră, dar ar fi bine totusi să mai asteptati putin.

      • Daniel Ghinescu Says:

        Multumesc mult de raspuns.
        O sa tin Nikon-ul D300 si mai astept putin asa cum ziceti dumneavoastra.
        Pana atunci ma gandeam la un nikon 70-200 f2,8 fara VR sau VR2 ca sunt cam scumpe…iar tamron e destul de bun ca optica dar are un AF lent.Sigma are probleme cu front focusul.

        Ar fii nikon 70-200 sau 80-200 f2.8.. dar nu stiu ce sa aleg.

        Cu stima: Daniel Ghinescu

        • Radu Grozescu Says:

          Nikon 70-200/2.8 exista doar cu VR :-)

          Prima variantă este excelentă pe DX, dar vigneteaza la colturi pe FX. Eu îl folosesc cu mare succes si pe D700, deci nu mă încurcă prea tare, se vede doar pe cer sau pe fundaluri uniforme.

          Nikon 80-200/2.8 sunt multe variante, presupun că vă referiti la cel AF-D cu 2 inele. Se pare că este excelent dar unii spun de niste probleme de focus în anumite împrejurări. Ar trebui investigat, pretul este imbatabil pentru Nikon telezoom cu 2.8, dar nu stiu dacă se mai găseste de nou.

  • Cerghizan Ioan Says:

    Ma Numesc Ioan , sunt fotograf amator de 2 ani, detin o camera foto DSLR SONY A 350 ,senzor CCD DE 14 Mp, obiectiv sony SAL 1870 F3,5-5,6. Am realizat multe poze cu acest aparat, poze de nunta, botez si alte evenimente, dar nu se compara cu imaginile pozele realizate de un aparat foto profesional din gama Nikon, Canon pe care am avut ocazia sa le vad. Totodata am avut ocazia sa vizionez poze executate de varful de gama Sony A 900 un aparat profesionist pe l-am vazut in videotutorialul de pe site Sony.ro si pe f64.Mentionez ca aparatul pe care il detin l-am achizitionat de pe situl f64, dupa parerea mea este un aparat destul de bun pentru un amator ca mine dar dorinta mea este de a trece la profesionisti prin achizitionarea unui Nikon 700 , Canon sau Sony A900. Stau si ma gandesc ce aparat mi s-ar potrivi mai bine fapt pentru care cer si eu sfatul unui profesionist in domeniu. Pentru mine achizitionarea unei camere foto profesioniste e un pas destul de mare astfel as putea avea si unele satisfactii pe viitor.Ma refer la fotografia comerciala, fotofrafia de nunta etc. As putea sa achizitionez viitoarea camera foto chiar din USA deoerece am un var care locuieste la San Francisco, asa ca mai am nevoie de un sfat al d-voastra. Va multumesc mult pentru atentie. Ioan Cerghizan

    • Radu Grozescu Says:

      Sony A900 nu se mai face. Mai bine alegeti dintre Canon si Nikon. Vedeti ca anul acesta e posibil ca Nikon sa lanseze noi aparate pro si semi/pro. Daca luati din SUA e posibil sa aveti probeme cu garantia pe aici, mai bine va interesati in prealabil.

  • Adrian Niculae Says:

    Momentan fotografie este pasiune si nimic comercial. Poate dupe ce voi participa la cateva seminarii cu Dvs. voi putea aborda acest domeniu in scopuri comerciale :) Numai bine!

  • Adrian Niculae Says:

    Este foarte adevarat ce spuneti. La mine este vorba de pasiune, nimic comercial. Sunt multumit de el dar mai multumit as fi cu un FX numai pentru zgomot de imagine mai putini si a cadrului mai mare din fotografie. Mi-ar place sa particip la un seminar si o sa o fac atunci cand voi avea un weekend liber. Multa sanatate

    • Radu Grozescu Says:

      Considerând ca avem un avantaj de o treaptă de expunere la zgomot pentru FX, si la profunzime un dezvantaj de o treaptă datorită focalelor mai lungi necesare pentru aceleasi unghiuri de fotografiere, ajungem cam tot pe acolo, dacă vrem să păstrăm profunzimea :-)

      Totusi, D700 este aparatul meu principal în această perioadă.

  • Adrian Niculae Says:

    Am visat mult si inca visez la aceasta camera impresionanta. Am un D300s pe care l-am echipat cu 35mm f1.8G, sigma 17-7- f2.8-4, samyang 85 f1.4, tamron 70-200 f2.8, un sb-600, vivitar 285hv, plus multe alte accesorii. Dar daca renuntam la doua obiective, imi puteam lua un D700. Regret enorm acum. Poate le voi pune la vanzare impreuna cu D300s care este nou nout

    • Radu Grozescu Says:

      Nikon D300s este un aparat excelent, eu l-am testat si am fost foarte plăcut impresionat. Aparatele format DX au si multe avantaje, formatul FX nu este răspunsul definitiv la toate problemele, ba chiar în anumite cazuri este de preferat un DX.

      Alegerea formatului depinde mult de tipul de fotografie preferat.

Leave a Reply