Aparatura pentru fotografia de nuntă

Last Updated on 17/12/2020 by Radu Grozescu

Materialul va fi refăcut pentru a reflecta aparatura apărută între timp, uneori semnificativ mai performantă.

În toate siturile şi portalurile de nunţi pe care le-aţi vizitat aţi găsit articole despre “Alegerea fotografului de nunţi”. Fiecare dintre aceste articole consideră aparatura folosită un criteriu fundamental pentru selecţie, uitând să menţioneze că nu doar aparatura este importantă, ci şi fotograful.

Realitatea este mai simplă: cereţi să vedeţi fotografii printate în format 20x30cm sau mai mari, sau un album paginat. Dacă aţi trimite imaginile unei reviste, pentru ilustrarea unui articol despre nunta voastră, cu imagini cât pagina, fotograful a trecut “testul aparaturii”.

DSLR-ul cel mai potrivit
Obiective pentru fotografia de nuntă
Flash-uri pentru fotografia de nuntă
Concluzie
Trusa mea pentru fotografia de nuntă şi evenimente

Pentru fotografia de nuntă şi evenimente ar fi ideal să avem cât mai puţin echipament, pentru că acesta trebuie purtat pe perioade lungi de timp şi uneori pe distanţe destul de mari.

Utilizarea minimului necesar de echipament foto, atât în materie de aparate şi obiective, cât şi în cazul trusei de iluminare este importantă în special în cazul în care fotograful lucrează singur, fără asistent sau alte ajutoare.

Cu cât mai puţin echipament, cu atât este mai uşor de transportat şi de utilizat, fără a mai menţiona reducerea timpului necesar pentru shooting.

Pe de altă parte, trebuie să avem la noi tot ce ne trebuie pentru a ne descurca rapid în situaţiile cele mai diverse şi a face faţă provocărilor oferite de viteza în care se desfăşoară evenimentele, de cele mai multe ori în condiţii dificile de lumină.

În plus, un fotograf profesionist se va gândi şi la echipamentul de back-up.

DSLR-ul – cel mai potrivit aparat pentru fotografia de nuntă

Aparate DSLR pentru fotografie de nuntă

Orice DSRL contemporan (deci produs în ultimii ani) poate fi folosit cu succes în acest gen de fotografie. Deci nu lipsa unui aparat performant de ultimă generaţie trebuie să vă împiedice de la abordarea fotografiei de nuntă şi eveniment.

Evident, există campionii absoluţi, aparatele de top gândite pentru reportaj de mare viteză şi fotografie de sport, dar preturile sunt pe măsură: Canon 1D IV şi acum Canon 1Dx, Nikon D3s (ieşit din fabricaţie dar extrem de competitiv) şi Nikon D4.

Mulţi fotografi de nunţi şi evenimente folosesc aparatele Full frame Canon 5DII, acum Canon 5DIII şi Nikon D700/D800, care oferă un raport foarte bun calitate/preţ, dar nici ele nu sunt foarte accesibile, cel puţin în lipsa unei încărcări optime din partea clienţilor.

Astfel, ne putem îndrepta cu încredere către aparatele de format redus (crop 1.5x-1.6x), cu care vom obţine rezultate foarte bune fără o investiţie iniţială foarte mare.

În mod normal un singur aparat este suficient, cu condiţia să nu se defecteze în timpul evenimentului. Defecţiunile intervin extrem de rar dar sunt posibile chiar la aparatele noi şi scumpe deoarece aparatele digitale moderne sunt practic computere în miniatură montate în aparate fotografice, astfel încât devin extrem de complexe.

Astfel apare necesitatea unui aparat de back-up. Unii fotografi preferă lucrul cu două aparate, pentru a minimiza schimbările frecvente ale obiectivelor. Atunci este de dorit ca ambele aparate să ofere capabilităţi similare. Dacă este folosit doar ca back-up, aparatul poate să fie dintr-o generaţie anterioară.

Obiective pentru fotografia de nuntă

Soluţia cea mai comodă pentru lucrul sub presiune este utilizarea zoom-urilor. Există şi fotografi care preferă obiectivele fixe, pentru o luminozitate şi o calitate optică superioară. Acestea au un avantaj şi la dimensiuni/greutate faţă de zoom-uri.

Zoom-uri standard

Cel mai important este un zoom standard pe care să ne putem baza, deoarece va fi folosit pentru aproape 90% din imagini.

Avem de ales între un zoom flexibil, cu plaja de focale mai largă dar mai puţin luminos, şi un zoom cu luminozitate constantă (2.8) dar cu o plajă de focale mai restrânsă.

Pe formatul redus (crop 1.5x-1.6x) cele mai răspândite şi comod de utilizat sunt zoom-urile care încep de la 17 sau 18mm, iar pe Full frame cele care încep la 24mm.

Se pot folosi inclusiv zoom-urile de “kit” livrate cu aparatele digitale abordabile, care au luminozitatea 3.5-5.6, avantajul lor fiind preţul foarte redus. Dar este de dorit ca fotograful să aibă ceva îndemânare şi experienţă, iar acestea se capătă în timp, timp în care dotarea se îmbunătăţeşte semnificativ.

Apoi, există o clasă de obiective semi/profesionale de bună calitate, unele cu stabilizare, dar cu luminozitate similară, cele mai cunoscute fiind Nikon 16-85 VR şi Canon 17-85 IS şi 15-85 IS.

Dacă optăm pentru un zoom flexibil dar cu luminozitate modestă, putem adăuga un obiectiv fix luminos, cu care vom putea fotografia confortabil în lumină existentă în interioare. Zoom-ul va fi folosit în exterior şi la fotografierea cu flash-uri, unde vom dori oricum diafragma în jur de 5.6 pentru o profunzime adecvată.

Cele mai accesibile obiective fixe, deci recomandate pentru un buget mai restrâns în ideea de a completa un zoom de luminozitate 3.5-5.6 sunt Canon 50/1.8 şi 35/2.0 (format redus şi Full frame), respectiv Nikon 35/1.8 DX (format redus) şi Nikon 50/1.8 AF-S (format redus şi Full frame).

Zoom-urile de clasă profesională au luminozitatea 2.8 pe toată plaja de distanţe focale, cum sunt Canon 17-55/2.8 IS, Nikon 17-55/2.8 AF-S pentru formatul redus.

Pentru formatul Full frame, avem de ales între luminozităţile 2.8 şi 4.0, aceasta din urmă însoţită de stabilizare: Canon 24-70/2.8 şi Canon 24-105/4 IS, respectiv Nikon 24-70/2.8 şi Nikon 24-120/4 VR.

Există şi variantele luminoase oferite de fabricanţii independenţi, la preţuri foarte atractive:
Pentru formatul redus avem Tamron 17-50/2.8 VC, sau varianta fără stabilizare, Tokina 16-50/2.8, Sigma 17-50/2.8 OS.
Pentru Full frame există: Tamron 28-75/2.8 (extrem de accesibil), Tamron 24-70/2.8 VC, Sigma 24-70/2.8.

Nu recomand pentru evenimente folosirea pe DSLR-uri de format redus (crop 1.5x sau 1.6x) a unui zoom 24-xx, indiferent cât de performant ar fi. Aceasta deoarece unghiul la 24mm nu este suficient de larg pentru fotografierea de grupuri sau persoane la masă în spaţii reduse şi va fi necesar să avem încă un zoom mai „wide”. În plus, schimbările de obiective în timpul evenimentului vor fi frecvente.

Obiectivul principal trebuie să aibă un back-up, de obicei un zoom standard sau un obiectiv fix cu care poate fi înlocuit în caz de urgenţă. Este suficient chiar un zoom de kit deoarece nu va intra în acţiune decât în cazul improbabil în care zoom-ul principal suferă un accident serios.

Telezoom-uri

Pentru teleobiectiv cele mai „căutate” zoom-uri sunt din seria 70-200/2.8 deoarece sunt foarte luminoase, permiţând o bună separare a subiectului de fundal şi fotografierea în lumină existentă, oferind şi o calitate excelentă a imaginii.

Însă aceste obiective sunt foarte mari şi grele (1.5-1.6kg), nu ne permit să fotografiem prin surprindere (atrag de la distanţă atenţia subiectului), şi sunt destul de scumpe.

Canon are două modele de 70-200/2.8, cu şi fără stabilizare, iar Nikon oferă 70-200/2.8 VR. Canon oferă încă două modele interesante, 70-200/4, cu şi fără stabilizare, acesta din urmă foarte atractiv la preţ.

Există şi variantele oferite de fabricanţii independenţi: Tamron 70-200/2.8 (cel mai accesibil ca preţ), şi Sigma 70-200/2.8 OS.

Zoom-urile gen 70-200/2.8 pot fi înlocuite fie cu un zoom gen 70-300/4-5.6 (Canon L IS, excelent dar scump sau în varianta normală IS, Nikon VR, Tamron VC, Sigma OS) cu care se poate fotografia foarte comod în exterior iar in interioare se va folosi cu flash(-uri). Diafragma 5.6 va oferi o profunzime de câmp adecvată şi nu este chiar atât de întunecoasă cum pare.

O alternativă este un obiectiv macro în jurul focalei de 100mm cu luminozitatea de 2.8. În special pe un aparat de format redus (cu factor de crop 1.5x-1.6x), un obiectiv de 100mm va echivala un 150-160mm la luminozitatea de 2.8, cu o greutate şi un volum mai mic decât al unui zoom standard cu luminozitatea 2.8.

Astfel, ca exemplu pe un aparat de format redus, un kit compus dintr-un Tamron 17-50/2.8 VC plus un macro Tokina 100/2.8 sau Tamron 90/2.8, ne permite să fotografiem o nuntă în cele mai bune condiţii, inclusiv imagini în lumina existentă datorită luminozităţii 2.8, la un cost total relativ accesibil şi cu o greutate neglijabilă faţă de alte soluţii.

Avantajul este că un obiectiv macro poate fi utilizat şi la fotografierea de subiecte mici (inelele), respectiv în alte genuri de fotografie, cum este fotografia de produse.

Superangulare

În general, focala de 17mm de pe zoom-ul standard (la aparate de format redus) sau cea de 24mm pe un aparat Full frame este suficientă pentru majoritatea imaginilor.

Totuşi, un zoom superangular poate fi necesar dacă focala minimă a zoom-ului standard ne limitează când dorim să cuprindem unghiuri mai mari.

Aceasta depinde foarte mult de stilul de lucru şi, într-o oarecare măsură, de spaţiile în care fotografiem în mod frecvent (biserici mici, restaurante înghesuite, etc.).

Nu trebuie să uităm că utilizarea neatentă a focalelor foarte scurte poate duce la deformarea vizibilă a persoanelor aflate în cadru (vom evita cu orice preţ plasarea de personaje în colţurile cadrului).

Obiective fixe

Acestea pot fi folosite pentru a completa un zoom cu luminozitate mai modestă, dar se poate alcătui o trusă foto pentru nunţi şi evenimente alcătuită doar din obiective fixe.

În acest caz, este de mare folos să folosim simultan două aparate, altfel schimbările de obiective ar fi mult prea dese.

Atât Canon cât şi Nikon oferă obiective fixe pe care le-am putea împărţi în două categorii, în primul rând după preţ, care reflectă luminozitatea şi performanţa. Depinzând de buget şi scopuri, putem alege din oricare segment de preţ, deoarece chiar şi cele mai accesibile sunt foarte bune din punct de vedere optic, iar luminozitatea este deja net superioară zoom-urilor.

La Canon, linia „pretenţioasă” cuprinde: 24/1.4, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.2, 135/2.0
La Nikon, avem 24/1.4, 35/1.4, 85/1.4, 105/2.0 DC, 135/2.0 DC.

Putem însă obţine rezultate remarcabile cu obiective mult mai accesibile şi mai uşoare, cum sunt:
Canon 28/1.8, 35/2.0, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.0
Nikon 28/1.8, 35/1.8 DX, 50/1.4, 85/1.8 AF-S.

Eu mă gândesc serios la o serie de obiective fixe compusă din Nikon 28/1.8, 50/1.8 AF-S, 105/2.8 VR macro pentru o largă serie de utilizări, cu toate că nu voi renunța la zoom-uri pentru lucrările realizate cu constrângeri maxime de timp.

Flash-uri pentru fotografia de nuntă

Pentru fotografia de nuntă şi evenimente este necesar cel puţin un flash din categoria medie, cum sunt Canon 430EX şi Nikon SB-700. Ideal pentru utilizare intensivă este flash-ul de top al mărcii, deci Canon 580 EXII (iar în curând 600 EX-RT) respectiv Nikon SB-910.

Există şi alternative oferite de fabricanţii independenţi: Metz 58 AF-2, Nissin 866 II şi multe altele, pe diverse paliere de preţ şi capabilităţi.

Pentru a face diferenţa faţă de majoritatea fotografilor amatori este utilă o trusă de 2 flash-uri din care cel puţin unul de top, celălalt putând fi din categoria medie.

Utilizând două flash-uri vom avea o lumină mult mai bună în biserică (net superioară faţă de ce se poate obţine cu unul singur), şi se pot aranja setup-uri mai elaborate pentru portretele din interior. Pot fi folosite cu mult succes şi la realizarea de imagini interesante la şedinţa de fotografiere în exterior, inclusiv noaptea.

Mai sunt de ajutor (măcar) câte două rânduri de acumulatori (proaspăt încărcaţi) pentru fiecare flash, 1-2 standuri, 1-2 capete de stand, 1-2 umbrele, geluri şi eventual alte accesorii pentru flash-uri (bracket, bounce, etc.).

Geanta foto pentru fotografia de nuntă şi evenimente

Aceasta se alege după preferinţele proprii. Unii preferă rucsacii deoarece se poate transporta mai mult echipament, mai comod, cu toate că accesul la echipament este mai dificil.

Genţile clasice permit un acces mai rapid, dar sunt mai greu de ţinut pe umăr.

Concluzie la aparatura de fotografie de nuntă şi evenimente

Fotografie de nuntă şi eveniment se poate face chiar cu aparate şi obiective modeste, cu condiţia ca fotograful să ştie exact ce vrea şi mai ales cum să obţină imaginile respective. Deci nu este nevoie să aveţi aparat Full frame cu 24-70/2.8 si 70-200/2.8 pentru a fotografia o nuntă (cu toate că şi acestea ajută, în primul rând la confortul fotografului).

Evident, pe măsură ce vom acumula experienţă şi clienţi, şi dotarea se va îndrepta către piese din ce în ce mai profesionale. De cele mai multe ori este mai important să dispunem de două flash-uri decât de 5 obiective.

Trusa mea pentru fotografia de nuntă şi evenimente:

Aparate, obiective

Nikon D700 – este un DSLR full frame bine cunoscut pentru performanţele excelente la fotografierea în lumină slabă şi comportamentul la sensibilităţi mari. Este solid, sigur, rapid, fiabil. Rezoluţia de 12MP este suficientă chiar pentru albume mari, cu condiţia să nu decupăm imaginile prea agresiv. Cu toate că în general două baterii sunt suficiente pentru o nuntă, am încă una de back-up.

Nikon D800 (alternativă, nu simultan cu D700) – are un captor excelent la gama dinamică, dispune de măsurarea expunerii şi focalizare de top şi de recunoaşterea feţei pentru expunere şi focalizare chiar în condiţii dificile (contralumină). Comportare foarte bună la sensibilităţi mari (mai ales dacă se reduce rezoluţia la imaginile finale). Rezoluţia de 36MP este chiar cam mare pentru fotografia de nuntă şi evenimente. Avantaj major: poate fi privit ca 3 aparate într-unul singur: Full frame la 36MP, crop 1.2x la 25MP şi crop 1.5x (format redus) la 15MP, deci poate acoperi toate cerinţele posibile. Am două baterii, în curând e posibil să mai iau una.

Carduri – Prefer cardurile de marcă, pentru D700 am 2 CF Sandisk de 16GB, şi un al treilea card de back-up. Nikon D800 are şi slot de carduri SD, mai accesibile la preţ la capacităţi similare faţă de CF-uri. Dar CF-urile sunt mai rapide, chiar la aceeaşi viteză declarată pe card. Pentru Canon 5DII sau 5DIII şi Nikon D800 vor fi de folos carduri mai mari, 32GB sau 64GB.

Zoom standard Nikon 24-70/2.8 – Zoom-ul standard profesional pentru formatul Nikon FX (Full frame). Prin caracteristicile constructive şi calitatea optică, este cel mai potrivit pentru fotografia generală, inclusiv evenimente şi nunţi. Mai puţin dimensiunile, greutatea şi preţul.

Ar fi interesant şi un Nikon 24-120/4.0 VR, pentru flexibilitate, pe care l-aş completa cu Nikon 50/1.8G care îmi place deja foarte mult.

Telezoom Nikon 70-200/2.8 VR – Teleobiectiv luminos foarte potrivit pentru portrete la distanţa. Un zoom profesional, nelipsit din trusa multor fotoreporteri şi fotografi de evenimente. Pe lângă o calitate optică impecabilă, permite şi obţinerea de imagini cu profunzime mică, cu subiectul clar pe fundal neclar. Din nou, dimensiunile, greutatea şi preţul îl pot face destul de incomod.

Zoom wide Nikon 14-24/2.8. Nu îl folosesc la nunţi, cu toate că ar putea oferi câteva imagini cu o perspectivă unică. Dar cele câteva imagini nu justifică transportul unui obiectiv de 1kg, chiar dacă optic este cel mai bun zoom wide pentru DSLR-uri (indiferent de marcă). Îl folosesc însă sistematic pentru fotografia comercială.

Expodisc – prefer balansul de alb manual de fiecare dată când e posibil, în special în lumină artificială. Exiată o variantă mai accesibilă, Kaiser, pentru obiective până în 67mm.

Back-up:

Nikon D5100 – Aparat pentru back-up. Este mic şi uşor, calităţi esenţiale pentru un aparat de back-up care nu intră în acţiune decât în cazuri de mare urgenţă. Are toate facilităţile necesare pentru fotografierea majorităţii subiectelor. Captorul de 16MP este mai mult decât suficient şi se comportă foarte bine la sensibilităţi mai mari.

Nikon 35/1.8 DX – mic, uşor, luminos, excelent din punct de vedere optic. Focala normală poate acoperi o vastă gamă de subiecte.

Flash-uri

Flash-uri Nikon (3 bucăţi) – o combinaţie de Nikon SB-910, SB-900 şi SB-800. Se completează foarte bine pentru imaginile în biserică, şedinţa foto şi pentru portrete la restaurant. În plus, reprezintă o asigurare de back-up. La Seminarii şi cursuri pun mare accent pe diferenţierea obţinută prin utilizarea de lumini multiple. Folosesc mult sistemul de sincronizare şi comandă Nikon CLS, uneori şi radio.

Bracket pentru flash Newton Di 100 FR-2. Este esenţial la fotografia de eveniment în interioare pentru a minimiza umbrele aruncate de subiect pe fundal.

Acumulatori pentru flash-uri: câte un rând în flash-uri, plus încă unul de rezervă pentru fiecare flash. Total, 6 seturi, mai mult decât suficient. Folosesc Maha Imedion şi Sanyo Eneloop.

Geanta

Lowepro Stealth Reporter D400 AW este geanta mea preferată pentru fotografii de nuntă şi evenimente. Poate cuprinde toate piesele esenţiale de echipament şi oferă un acces rapid.

Când este plină, este destul de dificil de cărat pe umăr, deoarece dacă se adaugă şi obiectivul 14-24/2.8, greutatea totală este de aprox. 9Kg. Aşa că prefer să o aşez la îndemână, nu o ţin pe umăr decât la transport.

Trusa de ”lumini”

Toc Matin 7 (pentru standuri mici) sau Excella (pentru standuri mici şi medii)
2 standuri mici sau unul mic şi unul mediu (Giottos LC-325)
2 capete de stand
2 umbrele albe, una mixtă


188 thoughts on “Aparatura pentru fotografia de nuntă

  1. Catalin

    Buna ziua, daca achizitionez un obiectiv AF-S Nikkor 35mm f/1.4 G Lens, pot realiza fotografii pe toata durata unei nunti, doar cu cel fix? Va intreb fiindca oscilez intre AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR Lens si cel fix. Cu 24-70mm stiu ca se poate duce un eveniment intreg. Daca tot am strans pt 24-70 ma gandesc ca totusi ar merita sa fac efortul pentru cel fix. Multumesc, zi frumoasa!

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Un 24-70 este fără îndoială mai flexibil decât un 35 fix.
      La 24mm va cuprinde cam de 1.5x mai mult (35/24), iar la 70mm veți avea subiectul de 2x mai mare în cadru (70/35).
      Deci, dacă veți fi vreodată la „înghesuială” sau la „punct fix” și nu vă veți putea deplasa față de subiect, un 24-70 ar fi mai ușor de folosit.
      Dar un obiectiv bun cu 1.4 va permite să intre în aparat de 4x mai multă lumină la deschiderea maximă față de un 2.8, deci 2 trepte diferență (2EV).

      P.S. Scuze pentru întârzierea uriașă. Pe viitor ar fi mult mai practic și rapid să întrebați pe grupul: Curs Foto cu RAdu Grozescu, https://www.facebook.com/groups/curs.foto.RG/

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.