Aparatura pentru fotografia de nuntă

Last Updated on 26/10/2021 by Radu Grozescu

Materialul va fi refăcut pentru a reflecta aparatura apărută între timp, uneori semnificativ mai performantă.

În toate siturile şi portalurile de nunţi pe care le-aţi vizitat aţi găsit articole despre “Alegerea fotografului de nunţi”. Fiecare dintre aceste articole consideră aparatura folosită un criteriu fundamental pentru selecţie, uitând să menţioneze că nu doar aparatura este importantă, ci şi fotograful.

Realitatea este mai simplă: cereţi să vedeţi fotografii printate în format 20x30cm sau mai mari, sau un album paginat. Dacă aţi trimite imaginile unei reviste, pentru ilustrarea unui articol despre nunta voastră, cu imagini cât pagina, fotograful a trecut “testul aparaturii”.

DSLR-ul cel mai potrivit
Obiective pentru fotografia de nuntă
Flash-uri pentru fotografia de nuntă
Concluzie
Trusa mea pentru fotografia de nuntă şi evenimente

Pentru fotografia de nuntă şi evenimente ar fi ideal să avem cât mai puţin echipament, pentru că acesta trebuie purtat pe perioade lungi de timp şi uneori pe distanţe destul de mari.

Utilizarea minimului necesar de echipament foto, atât în materie de aparate şi obiective, cât şi în cazul trusei de iluminare este importantă în special în cazul în care fotograful lucrează singur, fără asistent sau alte ajutoare.

Cu cât mai puţin echipament, cu atât este mai uşor de transportat şi de utilizat, fără a mai menţiona reducerea timpului necesar pentru shooting.

Pe de altă parte, trebuie să avem la noi tot ce ne trebuie pentru a ne descurca rapid în situaţiile cele mai diverse şi a face faţă provocărilor oferite de viteza în care se desfăşoară evenimentele, de cele mai multe ori în condiţii dificile de lumină.

În plus, un fotograf profesionist se va gândi şi la echipamentul de back-up.

DSLR-ul – cel mai potrivit aparat pentru fotografia de nuntă

Aparate DSLR pentru fotografie de nuntă

Orice DSRL contemporan (deci produs în ultimii ani) poate fi folosit cu succes în acest gen de fotografie. Deci nu lipsa unui aparat performant de ultimă generaţie trebuie să vă împiedice de la abordarea fotografiei de nuntă şi eveniment.

Evident, există campionii absoluţi, aparatele de top gândite pentru reportaj de mare viteză şi fotografie de sport, dar preturile sunt pe măsură: Canon 1D IV şi acum Canon 1Dx, Nikon D3s (ieşit din fabricaţie dar extrem de competitiv) şi Nikon D4.

Mulţi fotografi de nunţi şi evenimente folosesc aparatele Full frame Canon 5DII, acum Canon 5DIII şi Nikon D700/D800, care oferă un raport foarte bun calitate/preţ, dar nici ele nu sunt foarte accesibile, cel puţin în lipsa unei încărcări optime din partea clienţilor.

Astfel, ne putem îndrepta cu încredere către aparatele de format redus (crop 1.5x-1.6x), cu care vom obţine rezultate foarte bune fără o investiţie iniţială foarte mare.

În mod normal un singur aparat este suficient, cu condiţia să nu se defecteze în timpul evenimentului. Defecţiunile intervin extrem de rar dar sunt posibile chiar la aparatele noi şi scumpe deoarece aparatele digitale moderne sunt practic computere în miniatură montate în aparate fotografice, astfel încât devin extrem de complexe.

Astfel apare necesitatea unui aparat de back-up. Unii fotografi preferă lucrul cu două aparate, pentru a minimiza schimbările frecvente ale obiectivelor. Atunci este de dorit ca ambele aparate să ofere capabilităţi similare. Dacă este folosit doar ca back-up, aparatul poate să fie dintr-o generaţie anterioară.

Obiective pentru fotografia de nuntă

Soluţia cea mai comodă pentru lucrul sub presiune este utilizarea zoom-urilor. Există şi fotografi care preferă obiectivele fixe, pentru o luminozitate şi o calitate optică superioară. Acestea au un avantaj şi la dimensiuni/greutate faţă de zoom-uri.

Zoom-uri standard

Cel mai important este un zoom standard pe care să ne putem baza, deoarece va fi folosit pentru aproape 90% din imagini.

Avem de ales între un zoom flexibil, cu plaja de focale mai largă dar mai puţin luminos, şi un zoom cu luminozitate constantă (2.8) dar cu o plajă de focale mai restrânsă.

Pe formatul redus (crop 1.5x-1.6x) cele mai răspândite şi comod de utilizat sunt zoom-urile care încep de la 17 sau 18mm, iar pe Full frame cele care încep la 24mm.

Se pot folosi inclusiv zoom-urile de “kit” livrate cu aparatele digitale abordabile, care au luminozitatea 3.5-5.6, avantajul lor fiind preţul foarte redus. Dar este de dorit ca fotograful să aibă ceva îndemânare şi experienţă, iar acestea se capătă în timp, timp în care dotarea se îmbunătăţeşte semnificativ.

Apoi, există o clasă de obiective semi/profesionale de bună calitate, unele cu stabilizare, dar cu luminozitate similară, cele mai cunoscute fiind Nikon 16-85 VR şi Canon 17-85 IS şi 15-85 IS.

Dacă optăm pentru un zoom flexibil dar cu luminozitate modestă, putem adăuga un obiectiv fix luminos, cu care vom putea fotografia confortabil în lumină existentă în interioare. Zoom-ul va fi folosit în exterior şi la fotografierea cu flash-uri, unde vom dori oricum diafragma în jur de 5.6 pentru o profunzime adecvată.

Cele mai accesibile obiective fixe, deci recomandate pentru un buget mai restrâns în ideea de a completa un zoom de luminozitate 3.5-5.6 sunt Canon 50/1.8 şi 35/2.0 (format redus şi Full frame), respectiv Nikon 35/1.8 DX (format redus) şi Nikon 50/1.8 AF-S (format redus şi Full frame).

Zoom-urile de clasă profesională au luminozitatea 2.8 pe toată plaja de distanţe focale, cum sunt Canon 17-55/2.8 IS, Nikon 17-55/2.8 AF-S pentru formatul redus.

Pentru formatul Full frame, avem de ales între luminozităţile 2.8 şi 4.0, aceasta din urmă însoţită de stabilizare: Canon 24-70/2.8 şi Canon 24-105/4 IS, respectiv Nikon 24-70/2.8 şi Nikon 24-120/4 VR.

Există şi variantele luminoase oferite de fabricanţii independenţi, la preţuri foarte atractive:
Pentru formatul redus avem Tamron 17-50/2.8 VC, sau varianta fără stabilizare, Tokina 16-50/2.8, Sigma 17-50/2.8 OS.
Pentru Full frame există: Tamron 28-75/2.8 (extrem de accesibil), Tamron 24-70/2.8 VC, Sigma 24-70/2.8.

Nu recomand pentru evenimente folosirea pe DSLR-uri de format redus (crop 1.5x sau 1.6x) a unui zoom 24-xx, indiferent cât de performant ar fi. Aceasta deoarece unghiul la 24mm nu este suficient de larg pentru fotografierea de grupuri sau persoane la masă în spaţii reduse şi va fi necesar să avem încă un zoom mai „wide”. În plus, schimbările de obiective în timpul evenimentului vor fi frecvente.

Obiectivul principal trebuie să aibă un back-up, de obicei un zoom standard sau un obiectiv fix cu care poate fi înlocuit în caz de urgenţă. Este suficient chiar un zoom de kit deoarece nu va intra în acţiune decât în cazul improbabil în care zoom-ul principal suferă un accident serios.

Telezoom-uri

Pentru teleobiectiv cele mai „căutate” zoom-uri sunt din seria 70-200/2.8 deoarece sunt foarte luminoase, permiţând o bună separare a subiectului de fundal şi fotografierea în lumină existentă, oferind şi o calitate excelentă a imaginii.

Însă aceste obiective sunt foarte mari şi grele (1.5-1.6kg), nu ne permit să fotografiem prin surprindere (atrag de la distanţă atenţia subiectului), şi sunt destul de scumpe.

Canon are două modele de 70-200/2.8, cu şi fără stabilizare, iar Nikon oferă 70-200/2.8 VR. Canon oferă încă două modele interesante, 70-200/4, cu şi fără stabilizare, acesta din urmă foarte atractiv la preţ.

Există şi variantele oferite de fabricanţii independenţi: Tamron 70-200/2.8 (cel mai accesibil ca preţ), şi Sigma 70-200/2.8 OS.

Zoom-urile gen 70-200/2.8 pot fi înlocuite fie cu un zoom gen 70-300/4-5.6 (Canon L IS, excelent dar scump sau în varianta normală IS, Nikon VR, Tamron VC, Sigma OS) cu care se poate fotografia foarte comod în exterior iar in interioare se va folosi cu flash(-uri). Diafragma 5.6 va oferi o profunzime de câmp adecvată şi nu este chiar atât de întunecoasă cum pare.

O alternativă este un obiectiv macro în jurul focalei de 100mm cu luminozitatea de 2.8. În special pe un aparat de format redus (cu factor de crop 1.5x-1.6x), un obiectiv de 100mm va echivala un 150-160mm la luminozitatea de 2.8, cu o greutate şi un volum mai mic decât al unui zoom standard cu luminozitatea 2.8.

Astfel, ca exemplu pe un aparat de format redus, un kit compus dintr-un Tamron 17-50/2.8 VC plus un macro Tokina 100/2.8 sau Tamron 90/2.8, ne permite să fotografiem o nuntă în cele mai bune condiţii, inclusiv imagini în lumina existentă datorită luminozităţii 2.8, la un cost total relativ accesibil şi cu o greutate neglijabilă faţă de alte soluţii.

Avantajul este că un obiectiv macro poate fi utilizat şi la fotografierea de subiecte mici (inelele), respectiv în alte genuri de fotografie, cum este fotografia de produse.

Superangulare

În general, focala de 17mm de pe zoom-ul standard (la aparate de format redus) sau cea de 24mm pe un aparat Full frame este suficientă pentru majoritatea imaginilor.

Totuşi, un zoom superangular poate fi necesar dacă focala minimă a zoom-ului standard ne limitează când dorim să cuprindem unghiuri mai mari.

Aceasta depinde foarte mult de stilul de lucru şi, într-o oarecare măsură, de spaţiile în care fotografiem în mod frecvent (biserici mici, restaurante înghesuite, etc.).

Nu trebuie să uităm că utilizarea neatentă a focalelor foarte scurte poate duce la deformarea vizibilă a persoanelor aflate în cadru (vom evita cu orice preţ plasarea de personaje în colţurile cadrului).

Obiective fixe

Acestea pot fi folosite pentru a completa un zoom cu luminozitate mai modestă, dar se poate alcătui o trusă foto pentru nunţi şi evenimente alcătuită doar din obiective fixe.

În acest caz, este de mare folos să folosim simultan două aparate, altfel schimbările de obiective ar fi mult prea dese.

Atât Canon cât şi Nikon oferă obiective fixe pe care le-am putea împărţi în două categorii, în primul rând după preţ, care reflectă luminozitatea şi performanţa. Depinzând de buget şi scopuri, putem alege din oricare segment de preţ, deoarece chiar şi cele mai accesibile sunt foarte bune din punct de vedere optic, iar luminozitatea este deja net superioară zoom-urilor.

La Canon, linia „pretenţioasă” cuprinde: 24/1.4, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.2, 135/2.0
La Nikon, avem 24/1.4, 35/1.4, 85/1.4, 105/2.0 DC, 135/2.0 DC.

Putem însă obţine rezultate remarcabile cu obiective mult mai accesibile şi mai uşoare, cum sunt:
Canon 28/1.8, 35/2.0, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.0
Nikon 28/1.8, 35/1.8 DX, 50/1.4, 85/1.8 AF-S.

Eu mă gândesc serios la o serie de obiective fixe compusă din Nikon 28/1.8, 50/1.8 AF-S, 105/2.8 VR macro pentru o largă serie de utilizări, cu toate că nu voi renunța la zoom-uri pentru lucrările realizate cu constrângeri maxime de timp.

Flash-uri pentru fotografia de nuntă

Pentru fotografia de nuntă şi evenimente este necesar cel puţin un flash din categoria medie, cum sunt Canon 430EX şi Nikon SB-700. Ideal pentru utilizare intensivă este flash-ul de top al mărcii, deci Canon 580 EXII (iar în curând 600 EX-RT) respectiv Nikon SB-910.

Există şi alternative oferite de fabricanţii independenţi: Metz 58 AF-2, Nissin 866 II şi multe altele, pe diverse paliere de preţ şi capabilităţi.

Pentru a face diferenţa faţă de majoritatea fotografilor amatori este utilă o trusă de 2 flash-uri din care cel puţin unul de top, celălalt putând fi din categoria medie.

Utilizând două flash-uri vom avea o lumină mult mai bună în biserică (net superioară faţă de ce se poate obţine cu unul singur), şi se pot aranja setup-uri mai elaborate pentru portretele din interior. Pot fi folosite cu mult succes şi la realizarea de imagini interesante la şedinţa de fotografiere în exterior, inclusiv noaptea.

Mai sunt de ajutor (măcar) câte două rânduri de acumulatori (proaspăt încărcaţi) pentru fiecare flash, 1-2 standuri, 1-2 capete de stand, 1-2 umbrele, geluri şi eventual alte accesorii pentru flash-uri (bracket, bounce, etc.).

Geanta foto pentru fotografia de nuntă şi evenimente

Aceasta se alege după preferinţele proprii. Unii preferă rucsacii deoarece se poate transporta mai mult echipament, mai comod, cu toate că accesul la echipament este mai dificil.

Genţile clasice permit un acces mai rapid, dar sunt mai greu de ţinut pe umăr.

Concluzie la aparatura de fotografie de nuntă şi evenimente

Fotografie de nuntă şi eveniment se poate face chiar cu aparate şi obiective modeste, cu condiţia ca fotograful să ştie exact ce vrea şi mai ales cum să obţină imaginile respective. Deci nu este nevoie să aveţi aparat Full frame cu 24-70/2.8 si 70-200/2.8 pentru a fotografia o nuntă (cu toate că şi acestea ajută, în primul rând la confortul fotografului).

Evident, pe măsură ce vom acumula experienţă şi clienţi, şi dotarea se va îndrepta către piese din ce în ce mai profesionale. De cele mai multe ori este mai important să dispunem de două flash-uri decât de 5 obiective.

Trusa mea pentru fotografia de nuntă şi evenimente:

Aparate, obiective

Nikon D700 – este un DSLR full frame bine cunoscut pentru performanţele excelente la fotografierea în lumină slabă şi comportamentul la sensibilităţi mari. Este solid, sigur, rapid, fiabil. Rezoluţia de 12MP este suficientă chiar pentru albume mari, cu condiţia să nu decupăm imaginile prea agresiv. Cu toate că în general două baterii sunt suficiente pentru o nuntă, am încă una de back-up.

Nikon D800 (alternativă, nu simultan cu D700) – are un captor excelent la gama dinamică, dispune de măsurarea expunerii şi focalizare de top şi de recunoaşterea feţei pentru expunere şi focalizare chiar în condiţii dificile (contralumină). Comportare foarte bună la sensibilităţi mari (mai ales dacă se reduce rezoluţia la imaginile finale). Rezoluţia de 36MP este chiar cam mare pentru fotografia de nuntă şi evenimente. Avantaj major: poate fi privit ca 3 aparate într-unul singur: Full frame la 36MP, crop 1.2x la 25MP şi crop 1.5x (format redus) la 15MP, deci poate acoperi toate cerinţele posibile. Am două baterii, în curând e posibil să mai iau una.

Carduri – Prefer cardurile de marcă, pentru D700 am 2 CF Sandisk de 16GB, şi un al treilea card de back-up. Nikon D800 are şi slot de carduri SD, mai accesibile la preţ la capacităţi similare faţă de CF-uri. Dar CF-urile sunt mai rapide, chiar la aceeaşi viteză declarată pe card. Pentru Canon 5DII sau 5DIII şi Nikon D800 vor fi de folos carduri mai mari, 32GB sau 64GB.

Zoom standard Nikon 24-70/2.8 – Zoom-ul standard profesional pentru formatul Nikon FX (Full frame). Prin caracteristicile constructive şi calitatea optică, este cel mai potrivit pentru fotografia generală, inclusiv evenimente şi nunţi. Mai puţin dimensiunile, greutatea şi preţul.

Ar fi interesant şi un Nikon 24-120/4.0 VR, pentru flexibilitate, pe care l-aş completa cu Nikon 50/1.8G care îmi place deja foarte mult.

Telezoom Nikon 70-200/2.8 VR – Teleobiectiv luminos foarte potrivit pentru portrete la distanţa. Un zoom profesional, nelipsit din trusa multor fotoreporteri şi fotografi de evenimente. Pe lângă o calitate optică impecabilă, permite şi obţinerea de imagini cu profunzime mică, cu subiectul clar pe fundal neclar. Din nou, dimensiunile, greutatea şi preţul îl pot face destul de incomod.

Zoom wide Nikon 14-24/2.8. Nu îl folosesc la nunţi, cu toate că ar putea oferi câteva imagini cu o perspectivă unică. Dar cele câteva imagini nu justifică transportul unui obiectiv de 1kg, chiar dacă optic este cel mai bun zoom wide pentru DSLR-uri (indiferent de marcă). Îl folosesc însă sistematic pentru fotografia comercială.

Expodisc – prefer balansul de alb manual de fiecare dată când e posibil, în special în lumină artificială. Exiată o variantă mai accesibilă, Kaiser, pentru obiective până în 67mm.

Back-up:

Nikon D5100 – Aparat pentru back-up. Este mic şi uşor, calităţi esenţiale pentru un aparat de back-up care nu intră în acţiune decât în cazuri de mare urgenţă. Are toate facilităţile necesare pentru fotografierea majorităţii subiectelor. Captorul de 16MP este mai mult decât suficient şi se comportă foarte bine la sensibilităţi mai mari.

Nikon 35/1.8 DX – mic, uşor, luminos, excelent din punct de vedere optic. Focala normală poate acoperi o vastă gamă de subiecte.

Flash-uri

Flash-uri Nikon (3 bucăţi) – o combinaţie de Nikon SB-910, SB-900 şi SB-800. Se completează foarte bine pentru imaginile în biserică, şedinţa foto şi pentru portrete la restaurant. În plus, reprezintă o asigurare de back-up. La Seminarii şi cursuri pun mare accent pe diferenţierea obţinută prin utilizarea de lumini multiple. Folosesc mult sistemul de sincronizare şi comandă Nikon CLS, uneori şi radio.

Bracket pentru flash Newton Di 100 FR-2. Este esenţial la fotografia de eveniment în interioare pentru a minimiza umbrele aruncate de subiect pe fundal.

Acumulatori pentru flash-uri: câte un rând în flash-uri, plus încă unul de rezervă pentru fiecare flash. Total, 6 seturi, mai mult decât suficient. Folosesc Maha Imedion şi Sanyo Eneloop.

Geanta

Lowepro Stealth Reporter D400 AW este geanta mea preferată pentru fotografii de nuntă şi evenimente. Poate cuprinde toate piesele esenţiale de echipament şi oferă un acces rapid.

Când este plină, este destul de dificil de cărat pe umăr, deoarece dacă se adaugă şi obiectivul 14-24/2.8, greutatea totală este de aprox. 9Kg. Aşa că prefer să o aşez la îndemână, nu o ţin pe umăr decât la transport.

Trusa de ”lumini”

Toc Matin 7 (pentru standuri mici) sau Excella (pentru standuri mici şi medii)
2 standuri mici sau unul mic şi unul mediu (Giottos LC-325)
2 capete de stand
2 umbrele albe, una mixtă


188 thoughts on “Aparatura pentru fotografia de nuntă

  1. Radu Grozescu Post author

    Un 24-70 este fără îndoială mai flexibil decât un 35 fix.
    La 24mm va cuprinde cam de 1.5x mai mult (35/24), iar la 70mm veți avea subiectul de 2x mai mare în cadru (70/35).
    Deci, dacă veți fi vreodată la „înghesuială” sau la „punct fix” și nu vă veți putea deplasa față de subiect, un 24-70 ar fi mai ușor de folosit.
    Dar un obiectiv bun cu 1.4 va permite să intre în aparat de 4x mai multă lumină la deschiderea maximă față de un 2.8, deci 2 trepte diferență (2EV).

    P.S. Scuze pentru întârzierea uriașă. Pe viitor ar fi mult mai practic și rapid să întrebați pe grupul: Curs Foto cu RAdu Grozescu, https://www.facebook.com/groups/curs.foto.RG/

  2. Catalin

    Buna ziua, daca achizitionez un obiectiv AF-S Nikkor 35mm f/1.4 G Lens, pot realiza fotografii pe toata durata unei nunti, doar cu cel fix? Va intreb fiindca oscilez intre AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR Lens si cel fix. Cu 24-70mm stiu ca se poate duce un eveniment intreg. Daca tot am strans pt 24-70 ma gandesc ca totusi ar merita sa fac efortul pentru cel fix. Multumesc, zi frumoasa!

  3. Andreea

    Buna ziua! Daca am doar doua stative cu blituri momentan, este mai bine sa le pun in biserica la botez pe ambele in fata, cu umbrele? sau unul in fata si celalalt in spate, pe diagonala, fara umbrela? Multumesc!

  4. Belu Florina

    Buna seara,din nou!Multumesc pt raspuns.Inca o intrebare.Daca totusi nu am finante pt un full frame, ce alt DSLR (am avut un Nikon d 5100) as putea sa-mi cumpar si ce obiectiv?Si sincer as trece pe Cannon.dati-mi variante si la Nikon si la Cannon,body si obiectiv pt.portret cu bacground,deci vreau obiectiv cu portret si camp mare de profunzime.Merci.

  5. Belu Florina

    As dori sa fac upgrade de la NIKON D 5100 la un full frame.Ce imi recomandati,ca aparat si ce obiectiv luminos pt.portrete cu background?Merci.

  6. Belu Florina

    Da,am vrut sa spun un timp mai scurt,nu mai mare de 1/50s.Greseala mea.O sa mai incerc.Multumesc inca o data pt.raspuns.

  7. Radu Grozescu Post author

    Cred că faceți o confuzie, la portrete veți dori un timp mai scurt de 1/50s pentru a evita neclaritatea de mișcare.
    Ziua, inclusiv spre apus, este imposibil să nu puteți obține măcar un timp de 1/125s, poate și mai scurt.

  8. FLORINA BELU

    Merci pt.raspuns.Sincer nu stiu cand mai aveti timp si pt.noi sa raspundeti,dar ma bucur ca o faceti.Dar tot nu mi-ati raspuns la intrebare.Momentan nu am bani sa-mi schimb obiectivul de kit 18-55mm la Nikon-ul meu D 5100,si cand fac poze,de ex.in “golden hours”,nici in M,nici in Aperture Priority,nu reusesc sa scot timpul de expunere mai mare de 50,care e insuficient pt.portretele mele,de peisaje nici nu mai vorbesc.Si atunci ce sa fac?Sa-mi cumpar macar un trepied sau un flash,si ce anume m-ati sfatui sa cumpar.Si motivul pt.care maresc pozele la 100% este ca un site de fotografie,unde postez poze,imi cere acest lucru,dar nu o sa mai particip,ci o sa ma concentrez mai mult pe fotografiat si printat poze.

  9. Ilie Pintea

    Mulțumesc mult pentru răspuns! Între timp l-am luat și mă confrunt cu o problemă pe care sper să o rezolv: la două poze din cinci, cam așa, focusul pare inconsistent (indiferent de diafragmă) și pozele sunt foarte soft. Am încercat timp de expunere diferit, am folosit flash – tot aia e. Citesc pe forumuri că e o problemă comună la modelul ăsta care se poate rezolva cu o calibrare, le-am scris celor de la f64 dar încă nu știu dacă mă pot ajuta, ei făcând calibrare pentru obiective de generație nouă, cu software. Din păcate, la aparatul meu (Canon 750d) nu există acel fine tuning pentru focus, care poate ajuta. Dacă aveți orice sugestie ca să pot scoate niște cadre sharp, vă rămân recunoscător!

  10. Radu Grozescu Post author

    Timpul de expunere necorespunzăător ales este cauza majoră a imaginilor ușor neclare.
    Pe de altă parte, nu vă mai uitați pe ecran la 100%, este irelevent.
    Uitați-vă fix la 50%, este echivalentul dimensional al unui print de expoziție.

  11. Radu Grozescu Post author

    Stabilizarea ajută mult la timpii de expunere aflați „la limită”. Dacă însă fotografiați subiecte în mișcare (sport, etc.) atunci timpii de expunere vor fi oricum scurți.

  12. Ilie Pintea

    Bună seara,
    Am ajuns aici căutând păreri despre Sigma 70-200 cu 2:8: am găsit unul, fără stabilizare, ce-i drept, la un preț foarte avantajos (1200 de lei). Nu am idee cât de mult ar conta lipsa stabilizării, așa că oscilez între acesta și un 85 cu 1:8, tot la aceiași bani. Vă rămân recunoscător pentru sfat 🙂 Nu am multe evenimente, nu trăiesc din asta, deci trebuie să am mare grijă pe ce dau banii 🙂

  13. Belu Florina

    Buna!Am si eu intrebari,ca toata lumea.Am un nikon D5100 si obiectivul kit 18-55mm,dar pozele mele,desi pe display imi par clare,cand fac zoom la 100%,nu mai este asa.Stiu ca nu este foarte luminos obiectivul,dar totusi,nu stiu eu sa fac,inca,poze,sau este obiectivul limitat?De exemplu incerc sa fac poze in modul M,pt.ca-mi trebuie viteza mai mare de 50,60s,insa nu pot,nu-mi da voie.Trebuie sa cumpar un trepied,ca sa maresc shutter speed-ul,un flash sau…………?Un sfat,te rog.Merci.

  14. Radu Grozescu Post author

    Depinde de utilizator și de pretenții.
    Dar cu aparatul respectiv se pot face imagini frumoase în foarte multe situații.

  15. George Daniel

    Va salut domnule Radu.
    O scurta intrebare.
    Ar face fata un Nikon D3200 cu ceva obiective si restul de accesorii, la o nunta?
    Stiu ca nu-i tocmai un super aparat.
    Pana acum am fost la activitati sportive si pot spune ca-i mediu ca si calitate.
    Va multumesc!

  16. Radu Grozescu Post author

    Sigur că ar merge, dar va trebui să puneți un filtru de conversie pe flash-ul de pe aparat, altfel se va vedea că e alt tip de lumină.
    Pe viitor este mult mai practic să intrebați în grupul pe care l-am făcut pe Facebook în acest scop: https://www.facebook.com/groups/curs.foto.RG/
    Acolo pot răspunde sau vedea răspunsurile și alți participanți.

  17. Alex

    Buna ziua. As dori sa va intreb mai multe detalii referitoare la folosirea bliturilor laterale simultan cu cel TTL montat pe aparat in cazul fotografierii intr-un mediu slab iluminat (biserici, sali de eveniment). Oare bliturile laterale se pot substitui intr-un mod eficient de lampi cu lumina continua, si anume de cea din linkul de mai jos? Si daca da, in ce mod va fi influentata fotografia?

    http://www.f64.ro/products/description/CTR_800W-lampa_halogen_800W_cu_voleti-mandarina_/index.html

  18. Andrei

    Multumesc foarte mult pentru raspuns si rapiditate! “Pe DX acesta e foarte, foarte bun.”- Voi cumpara Nikon-ul deoarece, in viitor, voi achizitiona Nikon-ul D800 si 24-70-ul care este cel mai folosit obiectiv la evenimente si nu numai. Astfel, voi lucra concomitent cu ambele formate, atat DX cat si FX pana voi face trecerea finala la FX renuntand la formatul mic in totalitate. Sa cumpar acum 24-70-ul pe DX e o prostie si o pierdere de bani. Problema este ca Nikon-ul 70-200 2.8 VRI mi-l permit dar la mana a doua, sa vedem cat de norocos sunt! Multumesc inca o data foarte mult! Mult succes in continuare!

  19. Radu Grozescu Post author

    Nu am tras cu Tamron, dar am avut Nikon 70-200/2.8 VR I.
    Pe DX acesta e foarte, foarte bun. Problema e că pe Full frame nu mai e așa grozav la colțuri.
    Deci, pentru DX pot recomanda Nikon VR I.
    Dacă vă gândiți să treceți la Full frame în viitorul apropiat, poate mai așteptați până la Black Friday (noaptea 19-20 nov. 2015) și poate încape în buget Nikon 70-200/2.8 VR II 🙂
    Cu toate că aud de bine și despre Tamron. Problema e că dacă luați Tamron e posibil să începeți să vă întrebați cum ar fi fost să aveți Nikon 🙂

  20. Andrei

    Buna ziua! Datorita experientei dumneavoastra in domeniu si datorita faptului ca sunteti un exemplu de urmat si invidiat pentru f multi fotografi, am ales sa va adresez o intrebare simpla, cu un raspuns rapid, raspuns care ma va ajuta enorm in decizia de a cumpara sau nu un obiectiv anume: Pe o scala de la 1 la 10, ce note acordati performantelor obiectivelor Tamron 70-200 2.8 VC si Nikkor 70-200 2.8 VR I utilizate la un fotoreportaj de nunta/botez pe un senzor DX (D7100) ? Multumesc mult pentru raspuns!
    In acest moment stau cu doua pagini deschise, una cu Tamronul si alta cu Nikon-ul, amandoua cu toate datele completate pentru a le cumpara, lipseste doar sa fac click-ul pe una dintre ele DAR problema este ca nu sunt decis 100%. Raspunsul dumneavoastra ma va ajuta sigur sa ma decid fara niciun fel de dubii!

  21. Radu Grozescu Post author

    Eu îl am din 2007 și nu a avut nimic. La fel și mulți alții, dar tindem să auzim mai ușor de probleme decât de cazurile în care totul merge bine.

  22. Gi

    Buna seara! Dupa o tona de probleme cu Sigma Art 18-35, am decis sa ma mut pe full frame. De curand am achizitionat 24-70 de la nikon. Am gasit nenumerate posturi cu referire la zoom-ul obiectivului, mai exact ca se blocheaza. Dumneavoastra ati intampinat astfel de probleme?
    Am incercat sa-i gasesc o pozitie in geanta in care sa nu poata fi presat pe partea frontala de niciun fel. O sa-l folosesc tot timpul cu parasolar. Va multumesc si astept raspunsul dumneavoastra! O zi buna! George

  23. Radu Grozescu Post author

    Am avut 50/1.4D, am 50/1.8G. Nu aș face schimb înapoi, nici cu 50/1.4G (cu toate că nu l-am avut).
    Am 24-70/2.8 (de mulți ani) și sunt mulțumit de el, mai puțin plaja de focale, uneori prefer 24-120/4VR cu toate că nu e la fel de bun optic.

  24. Gi

    Salutare! Sunt un fotograf nedumerit, care apeleaza la dumneavoastra, in legatura cu acuratetea obiectivelor. Pentru ca sunteti un fotograf cu experienta si mai ales renumit, cu toata groaza am decis sa va intreb anumite lucruri legate de niste obiective foto. Momentan detin un “kit” modest, format din D7100 si Sigma Art 18-35 f/1.8, obiectiv care din punct optic este foarte bun, insa consistenta focusului nu la fel de buna. Adica, subiectele aflate la distante de mai bine de 2 metrii, se focuseaza inconsistent; face front focus in momentul folosirii lampii AF de pe blitul SB700 doar spre capatul 18mm; focusul spre extremitati este foarte prost, dar m-am invatat cu recompunerea si folosirea celor trei randuri de cross-type. In alte cuvinte, eu un “pain in the ass”, dar se poate obtine niste imagini frumoase as zice eu. Nedumerirea mea se refer la acuratetea unor obiective care le urmaresc. Momentan ma uit spre modele de 50mm, 1.8G si 1.4G. Ceva imi spune sa merg pe varianta 1.4,dar focusul e mai rapid pe 1.8. Nimeni nu vorbeste de acuratetea focusarii, si sper sa ma puteti lamurii dumneavoastra, asta in cazul in care v-au trecut prin mana obiectivele in cauza. Deci, caut un obiectiv capabil de autofocus corect si consistent, care poate fi folosit indoor/outdoor. N-as mai vrea sa o patesc la fel ca si cu modelul de la Sigma, care cateodata ma scoate din sarite. Daca stiam ca o sa fie asa inconsistent, strangeam banii si ma indreptam spre 24-70 2.8, de la Nikon, referitor la care am aceleasi nedumeriri (acuratetea focusului, consistenta; optica nici nu se discuta, ca este excelenta). Se simte nevoia unui senzor FF, dar mai important este obiectivul in momentul de fata. Pe viitor, D610 si 24-70. Sper ca ati avut rabdare sa-mi cititi aceste randuri si sper sa ma puteti ajuta. Va admir munca si va doresc succes in continuare. Sa-mi scuzati indrazneala si timpul rapit. O zi buna! George

  25. Radu Grozescu Post author

    Păi e simplu. Dacă vă interesează ideea de a face balansul de alb în mod manual (CWB), atunci e grozav.
    Dacă nu, e o cheltuială inutilă 🙂

  26. Radu Grozescu Post author

    Nu am zis că sunt multe. Am zis că predau cu două, unul lateral unul pe aparat, pentru că de acolo se poate ajunge oriunde.
    Primul pas e cel mai dificil, când încerci să lucrezi și cu lumini laterale. Apoi, după gust / dorință.

  27. Narcis Verdes

    Dvs personal considerati ca sunt deja prea multe 3 blituri pe stative si unul pe camera? ma gandesc ca stim cu totii cat de importanta este lumina din mai multe unghiuri (in viziunea mea)..

  28. Radu Grozescu Post author

    Dacă vă descurcați cu 3 flash-uri în biserică și obțineți rezultatele dorite, este excelent.
    În restaurant se pun bineînțeles, după gust, geometria spațiului și, nu în ultimul rând, echipamentul la îndemână.

    Eu predau utilizarea unui flash lateral și a unuia pe aparat, tocmai pentru că e o soluție „scalabilă”, deci de aici se poate ajunge unde dorește fotograful.

  29. Narcis Verdes

    Buna ziua! Spueti-mi va rog, cate blituri sunt recomandate de obicei in restaurant si biserica pentru foto de nunti,evenimente? Reteta mea ar fi asa: 3 blituri pe stative si unul pe camera pentru umplere si scoaterea umbrelor.. acum astept o parere de la dvs

  30. Radu Grozescu Post author

    Aparatul e OK, am și eu unul pentru curs.
    Da, dacă utilizatorul știe ce face, se poate folosi la o nuntă. Aparatele actuale ating sau depășesc la calitate DSLR-urile „profesionale” de acum 2 generații. Ex. la Nikon comparați la calitatea imaginii orice aparat din seria D2 (h, x) cu un DSLR actual cu senzorul de 24MP pe DX.
    Zoom-urile menționate sunt cele „de kit”, dar nu înseamnă că nu pot oferi satisfacții la fotografiere. 50-ul e bun pentru multe.

  31. Zaraki

    Salut. 1. ce parere ai de dSLR Canon EOS 650D. poti face fata la o nunta cu un astfel de aparat? 2. Cum sunt obiective EFS 55-250mm; EFS 18-55mm; 50mm. (ps. nu sunt fotograf, am aparatul si obiectivele si sunt curios de domeniu), ii vreunul bun de ceva? 3. Ce obiective si ce altceva mi-ai mai recomanda? Mersi mult in avans de reply 🙂

  32. Claudiu

    Mulțumesc mult! Ce îmi recomandați sa îmi achiziționez pe viitor?

  33. Claudiu

    Mi-am comandat un 16-85 mm pentru început,sper ca e o alegere buna însă as vrea sa ma sfătuiți ce obiective “scot untul”

  34. Claudiu

    Va salut cu respect! De curând am achiziționat un nikon d7100 body,asta dupa lungi căutări pe internet, întrebat in stânga si in dreapta ce alegere sa fac, sper ca este una ok. Acum partea si mai grea si anume : obiectivul sau obiectivele

  35. Cristurean Diana

    Buna ziua, as avea si eu o intrebare la care sper sa imi raspundeti. Sunteti de parere sa investesc intr-un nou aparat sau obiective ? ( detin un Nikon D90)

  36. DAN

    multumesc de raspuns , nu intentionez sa fac nunti ci mici evenimente gen o petrecere poze absolvire , poate si botez

  37. Radu Grozescu Post author

    Orice echipament cât de cât contemporan face față la evenimente. Depinde de stilul de lucru și de tipul de eveniment, dar se pot face imagini foarte bune.
    Echipamentul pe care l-ați listat este mai performant decât ce foloseau majoritatea fotografilor pe film, și totuși reușeau să fotografieze și evenimente.

  38. Daniel

    Bunaziua scurt , am un 50d un 450d un 50mm 1.8 , un 18-200 f3.5-5.6 , si un sigma 17-50 f2.8 si mai vreau sa achizitionez un 70-200 f4 si un yangnuo 600ex si un trepied , as dori opinia dv, daca cu acest echipament as putea face fata la un eveniment .
    eventual un sfat sau o parere .multumesc anticipat

  39. Radu Grozescu Post author

    Un senzor Full frame are o suprafață de aprox. 2,25 ori mai mare decât unul de format redus (crop 1.5).
    Deci comportarea la sensibilități mari, la senzori de aceeași generație este implicit mai bună cu cât senzorul este mai mare.
    În principiu, un aparat Full frame oferă o calitate similară a imagininii la o sensibilitate cu aprox. o treaptă mai mare.
    Deci da, veți putea folosi sensibilități mai mari cu un Full frame.
    Totuși, dacă vreți sensibilităâi în jur de 1600 ISO, puteți folosi fără grijă un aparat contemporan de format redus (crop).

  40. calcis

    Felicitari pentru pasiunea dv,, si pentru detaliile pe care le explicati foarte frumos… as avea o intrebare.. deoarece nu mi-am permis sa cumpar un aparat foto full frame, si nici nu am avut ocazia sa fotografiez cu unul, doresc sa stiu cu cat la suta este mai multa lumina la cadrele trase cu el fara flash, fiindca am vazut fotografi care trageau in lumina destul de slaba fara flash, mentionez ca eu trag la biserica uneori cu f 1.4 si tot trabuie un iso de 600 sau chiar 1000. Fiindca nu pot crede ca luminozitatea o creaza in programele de editare .. Va multumesc anticipat si mult succes..

  41. Ana Maria Sandu

    Stimate Domnule Grozescu,
    Tin sa va felicit pentru tot ceea ce faceti pentru fotografii aflati la inceput de drum!Ajutorul unui mentor ca dvs. e pe departe cea mai buna investitie in viitoarea cariera de profil. Si eiu vreau sa incep o astfel de cariera de fotograf de evenimente, dar momentan nu am decat un aparat Nikon D5200 cu obiectivul de kit 18-55 si recent am achizitionat si un obiectiv fix Nikkor 50 mm/ 1,8 AF-S. Va rog din suflet sa imi spuneti ce alt/e obiectiv/e ar trebui achizitionat de inceput ca sa pot face fata unei nunti. Din pacate nu am un buget prea generos… Va multumesc anticipat si va doresc mult succes in toate! Ana

  42. Drinca Daniel

    sall care imi spune si mie un obiectiv pentru un NIKON 3100 .il folosesc pe la nunti vreau si eu un obiectiv compatibil pentru acest aparat si sa fie bun de facut poze

  43. Constantin Toba

    Buna seara, d-le Grozescu, imi puteti recomanda cum as putea orienta/aseza doua flash-uri, intr-o biserica ortodoxa, la fotografia de nunta

  44. Radu Grozescu Post author

    Eu nu am prea văzut probleme semnificative de aberații cromatice în fotografia de eveniment. Despre partea cu focalizarea, nu vă poate garanta nimeni nimic, deoarece sunt prea mulți factori implicați.

  45. Adrian Toba

    Inteleg dar, pentru mine este mai important sa am imagini cu cat mai putine aberatii cromatice si sa nu am probleme cu focusul.

  46. Radu Grozescu Post author

    Sunt diferențe semnificative de focală și luminozitate. Depinde ce doriți mai mult, flexibilitate (85/15 = 5,6x) sau luminozitate 2.8 pe toată lungimea.

  47. Toba Constantin

    Va salut, d-le Grozescu, ce imi recomandati pentru fotografia de evenimente, pe un Canon 60d: Tamron 17-50 2.8, Sigma 17- 50 2.8, Sigma 17-70 2.8-4 sau Canon 15-85 3.5-5.6 IS USM second hand.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.

  48. oliveraldea

    Salut am cumparat nikon 17-55 e belea obiectivu dar puteti sa ma ajutati cu setarile pt d90 in mare va rog

  49. oliver

    salut la tamron 17-50 am inpresia ca nu da imaginea clara pt un obiectiv mai bun la un buget de 4000 lei

  50. Radu Grozescu Post author

    Ce aveți acum e destul de bine. Ca să merite să le schimbați, ar trebui să precizați în primul rând ce nu vă satisface la echipamentul actual, și ce buget ați dori să alocați. Altfel, banii sunt ușor de cheltuit.

  51. oliveraldea

    Salut am un d90 cu un obiectiv tamron 17-50si vreau sal schimb cu ceva mai bun il folosesc pt evenimente ce imi recomandati

  52. Radu Grozescu Post author

    Formatul imaginilor: după gust. Aveti toate posibilitătile, de la jpeg (în diverse grade de compresie si rezolutie) la RAW si combinatii între ele. Nu e vorba de reguli ci de ceea ce doreste utilizatorul. Cei care doresc să poată prelucra (sau corecta) imaginile preferă RAW sau o combinatie RAW + jpeg.

    AF-A (dacă aparatul are asa ceva) combină AF-S si AF-C, deci aparatul alege între acestea bazat pe miscarea sau lipsa de miscare a subiectului. Eu prefer să aleg singur între AF-S si AF-C (aparatele mai performante nici nu au setarea AF-A).

  53. oliveraldea

    Salut am si eu o intrebare am un d90 si ma intereseaza 2 setari care nu le inteleg in ce format se fac pozele in raw simplu sau raw+fin sau cum e indicat pt evenimente folosesc si mai e o problema legat de AF-A cum e recomandat

  54. Cristian

    Buna ziua domnule Radu, detin un nikon d7100 cu un obiectiv 18-105 si un blitz sb 910.Prin amabitatea dvs as dori sa va intreb ce alte unu doua obiective mi-ati recomanda sa achizitionez pentru fotografia de eveniment.Multumesc! Parerea dvs conteaza enorm!

  55. Radu Grozescu Post author

    Nu am deloc experientă cu Canon 6D, cu toate că sunt sigur că e un aparat cumsecade.

    Nikon D800 are o rezolutie cam mare pentru NBC-uri, cu toate că unii îl folosesc cu mult succes.
    Subiectul este însă foarte vast (mai ales dacă vorbim si de obiective), deci e dificil de răspun într-un comentariu.

    În locul dumneavoastră as alege întâi între Canon si Nikon, apoi un prim aparat cu câteva obiective bune (si vreo 2 falsh-Uri) si as începe să încerc să capăt ceva experientă înainte de a face cheltuieli mari.

  56. felix

    buna, as avena nevoie de cateva sfaturi.ce sa aleg intre canon 6 d si nikon d800 ?vreau sa incep sa fac poze de nunti,botezuri etc.bugetul ar fii undeva la 5.000 euro pentru moment.si as vrea sa cumpar si obectiv sau obiective , flash strictul necesar pentru a incepe treaba.multumesc mult.

  57. Andrei Atofanei

    Buna seara!
    Intervin pentru a lamuri chestiunea cu “ce aparatura ma ajuta sa fac fata unei nunti” prin puterea exemplului. Ca sa fiu cat mai clar voi spune ca sunt incepator si am un D5100, 18-55 mm f/3.5-5.6 G VR, 55-200 mm f/4-5.6 VR, 35 mm f/1.8G si un Tamron 70-300 mm f/4-5.6 Di LD Macro. Am fost in calitate de fotograf la trei nunti si pot sa zic ca am fost multumit de felul in care m-au ajutat toate cele enumerate mai sus. Bineinteles ca aparatura te ajuta cu atat mai mult cu cat este mai performanta, dar inainte de toate trebuie sa investesti in tine, in cunostintele tale ca fotograf, sa nu lasi praful sa se puna pe aparat si cand crezi ca ai ceva experienta sa investesti putin in a te face cunoscut. Abia apoi vei incepe a face banii necesari pentru a-ti cumpara obiectivele si aparatele la care inclusiv eu visez. Va doresc multa sanatate si nu lasati aparatul din mana! Cat despre dumneavoastra domnul Grozescu, aveti tot respectul meu, va admir si va multumesc pentru tot ce m-ati invatat pana acum si ma veti mai invata chiar daca o faceti in mod indirect via internet!

  58. Radu Grozescu Post author

    Ar trebui să vă gânditi ce vă lipseste la 24-120/4 VR (sper ca de acesta este vorba, nu de modelul vechi). Eu am si 24-70/2.8 si 24-120/4 si la evenimente prefer 24-120 pentru flexibilitate (în plus e si stabilizat).

    Dacă e vorba de luminozitate, adăugati un 50/1.8 sau 50/1.4 (eu am 50/1.8 G si e grozav) sau, dacă vreti o focală ceva mai mare un 85/1.8 G.

    70-200/2.8 e excelent, dar trebuie să fiti sigur că vă trebuie neapărat, altfel e vorba de 1,6kg în plus în geantă, fără a mai vorbi de pret.

    Eu am înlocuit 70-200/2.8 VR I cu Nikon 70-200/4 VR tocmai din ratiuni de greutate.

  59. Lucian

    Buna seara domnule Radu Grozescu.As vrea sa-mi achizitionez un obiectiv pentru evenimente dar nu reusesc sa ma decid care din urmatoarele obiective e mai potrivit facand o investitie buna .Ma gandeam la un nikon 50 mm 1.4G, un 24-70/2.8G sau 70-200/2.8 cu care sa pot face un 80-90% din fotografiile de nunta.Mentionez ca detin un D700+24-120 +SB 910.Va rog sa ma ajutati sa ma dacid.Multumesc anticipat

  60. Andrei Atofanei

    Buna seara!
    Am luat decizia de a scrie acest reply pt a demonstra ca se poate fotografia o nunta si cu aparatura medie sau de incepator si pt a incuraja pe cei care nu cred ca se poate realiza acest lucru!
    Nu demult am primit propunerea de a fotografia o nunta eu neavand decat un Nikon D5100 cu obiectivul de kit, 18-55 mm. Bineinteles ca dupa ce am acceptat propunerea am inceput sa imi pun intrebari de genul “cum fac eu fata unei nunti cu un D5100 si un obiectiv de kit?!”,”ce imi lipseste?!” etc. Dupa multe cautari pe net am ajuns la concluzia ca se poate. Astfel, mi-am cumparat o baterie de rezerva, doua carduri de memorie(de 32 si de 8 GB), un obiectiv Tamron 70-300 mm (cel mai ieftin,149 euro)si am imprumutat de la un prieten un Canon 400D deoarece avea blit , eu neavand unul. Ceremonia de la biserica am filmat-o cu D5100 iar fotografiile le-am facut cu Canonul iar la petrecerea de seara am fotografiat doar cu Nikonul schimband obiectivele dupa situatie. Daca vreti sa vedeti cateva fotografii puteti intra la adresa http://andreiatofanei.blogspot.com.es/p/blanca-e-andrei.html. Sunt binevenite si criticile!
    Si unde mai pui ca mi-am recuperat toata investitia si mi-a mai ramas si mie ceva!

  61. Radu Grozescu Post author

    RAW dacă sunteti sigur că vreti să le convertiti pe toate. RAW + jpeg pentru cazul în care lucrati îngrijit si o parte din imagini nu mai trebuie convertite, putând folosi jpeg-urile.

    De asemenea, sunt cazuri în care trebuie să livreti imagini pe loc, livrati jpeg-urile si pastrati RAW-urile.

  62. Daniel

    Buna ziua domnule Radu Grozescu
    caut un raspuns si nu gasesc…de ce RAW+JPEG si nu doar RAW..la ce ma ajuta sau imi folosesc JPEG’urile cand am ROW si dupa postprocesare obtin JPEG..pare o intrebare aiurea dar eu nu sunt lamurit cu asta si nici nu am gasit raspuns pana acum
    STIMA

  63. floricah

    buna seara .Am si eu un nikon d90 cu obictiv 18-105 si as dori sa achizitionez un obiectv mic pt. portete nikon 35mmce sfat mi-ati da ar fi bun pt.portrete , as vrea si-mi tare plac pozele care au subiectul clar si fudalul blurat si invers sau macar dati-mi un sfat care ar mai fi compatibil cu ceea ce am eu ,stiti cam si an limita bugetului

  64. Radu Grozescu Post author

    Da la lista de echipament, nu la teleconverter. Acestea oferă rezultate optime cu teleobiective luminoase, nu cu zoom-uri standard. Mai bine alegeti un teleobiectiv adevărat. În locul dumneavoastră m-as uita atent la Canon 135/2.8 SF, mic, usor, pret OK, posibilitate de blur interesant.

    Dacă vreti tele mai scurt, Canon 100/2.0 sau 85/1.8.

  65. ovidiu

    Buna ziua domnule Radu Grozescu.
    Daca mai aveti rabdare si timp as avea rugamintea sa ma ajutati cu cateva sfaturi. Am un dslr canon 7D si as dori sa intru si eu in acest domeniu (nunti, botezuri). M-am gandit sa achizitionez un obiectiv Canon EF-s 17-55mm f/2.8 IS USM, si un Canon EF 50mm f/1.4 USM. In completare pt focala as mai aduga un teleconvertor 1,4 probabil. As avea sanse sa gasesc un teleconvertor care sa functioneze pe ambele obiective ? Multumesc.

  66. mARIUS

    Stati asa ca m-am suparat.Mi-am luat un 5d mark II cu 24-105mm 4L!!!!
    acum am asa:
    canon 550 d
    canon 7 D cu 50 1.8 mm
    canon 5d mark II 24-105 mm
    Metz 50 af-1
    Curs de fotografie am facut aici in Italia+ cateva carti de compozitiune.
    Acum la naiba:a iesit canon 5d mark III -toata lumea il lauda ca face nush ce miracole!
    ufaaaaa!

  67. Radu Grozescu Post author

    Sigur ca da, dacă stiti ce vreti, o să iasă foarte bine. Eu predau un sistem cu 2 flash-uri, dar se poate si fără.

    Pentru tele, sunt mai multe variante, cum probabil ati observat în articol, de la 85/1.8, la un macro 90 sau 100/2.8, la tele cu luminozitate variabilă pentru folosirea cu flash sau chiar 70-200/2.8.

  68. Viorel

    Buna ziua.Va felicit pentru cursurile tinute pe nikonisti.ro.Sunt foarte interesante si la subiect.

    Am un Canon 400D, obiectivul din kit 18-55 IS, un 50 1,8 si de curand un flash Canon EX580II.Credeti ca ar fi suficient pentru a fotografia la o nunta fara prea multe pretentii? Pe partea tele mai ieftim ce imi recomandati si cam cat la suta il folositi la o nunta?

    Multumesc

  69. Catalin

    Dvs. ce imi recomandati ca obiectiv macro care sa aiba un cost rezonabil ?

  70. Radu Grozescu Post author

    Este foarte bine. In loc de 85/1.8 (care este excelent) puteti folosi siun macro în jur de 100mm (în special dacă fotografiati si obiecte sau macro în timpul liber).

    Un telezoom ar fi mai flexibil, dar mai putin luminos (doar dacă vă ganditi la un 70-200/2.8, dar aceste sunt mari, grele si destul de scumpe).

  71. Catalin

    Buna ziua, ce spuneti de acest setup pentru nunta format din Tamron 17-50, alaturi de un blitz principal nikon sb900. As dori sa mai completez cu inca un obiectiv, ma gandesc la Nikon 85mm f/1.8g sau e mai ok achizitionarea unui telezoom ? Multumesc.

  72. Radu Grozescu Post author

    Am avut Tamron 17-50/2.8 (fără stabilizare) pe Nikon. Mi-a plăcut, mai ales datorită raportului calitate/pret. Nu cred că e vreo diferentă între monturi, partea optică ar trebui să fie aceeasi.

    În ceea ce priveste obiective Pentax făcute în colaborare, nu am informatii sigure, dar 12-24/4, 16-50/2.8 si 100/2.8 sunt suspect de asemănătoare cu obiectivele respective Tokina (nu Tamron), deci e posibil să fi fost o colaborare la nivel de conceptie optică. Modelele Pentax au însă un exterior diferit (cosmetic).

  73. gabi

    Ce parere aveti de obiectivul Tamron 17-50 2.8 ?

    Este mai reusit pe format Pentax decat CanNik ? Am inteles ca unele obiective Pentax sunt facute de catre Tamron, in special 16-50 2.8 DA*

  74. Radu Grozescu Post author

    Sunt mai multe sfaturi posibile, dintre care:
    1 – cititi articolul de deasupra comentariilor
    2 – cautati un Seminar de fotografie de eveniment
    3 – plecati la pescuit
    4 – începeti cu ce aveti, si mai adăugati ce simtiti nevoia, după ce mai căpătati ceva experientă.

  75. Marius

    Azi am vb cu un fotograf italian.
    Si ii spun: Domne uite eu am asa..un canon 7 d si un canon 550 d cu un flash Metz 50 AF-1.Vreau sa intru in lumea asta a fotografiei.Doresc sa imi cumpar obiective,dar am un buget de 1500 euro,ce ma sfatuiesti?
    El imi zice:Iti trebuie scule de 15000 euro!!!punct.

    Cum naiba vine asta,daca nu am scule de 15000 euro nu am ce ma prezenta la o nunta?Atunci vand tot si ma duc la pescuit.Voi ce sfat imi dati?
    Multumesc

  76. Radu Grozescu Post author

    Eu predau un sistem rapid de iluminare cu 2 flash-uri, dintre care unul de top (aici ar fi SB910) si unul de top sau mediu (aici ar fi SB-600).

    Asta nu înseamnă că nu sunt de folos si 3 flash-uri, dar două sunt suficiente în majoritatea cazurilor. Iar Nikon e Nikon 🙂

  77. Mihai

    Buna ziua, referitor la fotografia in biserica, ce ma sfatuiti sa aleg aproximativ in acelasi buget (eu detin un batran sb 600) inca un sb 910 sau inca 2 nisin mark II cu stativele si umbrelele aferente?
    Adica am de ales intre 3 flashuri (sb600 si 2 nissin) sau 2 (sb600 si sb910)…Va multumesc anticipat!

  78. Radu Grozescu Post author

    Nu folosesc asistent (cu toate că este mai usor cu un ajutor).
    Nu schimb deloc pozitia stativului (în biserică, la nuntă).

    Pentru cei care nu sunt în tară, ofer cursuri foto online: DSLR Start pentru hobby, DSLR pro pentru cei mai pretentiosi 🙂
    DSLR pro cuprinde si partea de fotografie de nuntă.

  79. Radu Grozescu Post author

    Folosesc unul pe aparat si unul pe stativ.
    Le declansez fie prin Nikon CSL (wireless optic codat), fie prin radio (Phottix Strato II).
    Nu există întrebări prea „basic”, doar lectori care nu pot să răspundă 🙂

  80. Cristi

    Va folositi de asistent? Schimbati des pozitia stativului? Multe intrebari, stiu dar din pacate nu traiesc in tara ca sa pot veni la un seminar, va rog sa raspundeti relativ la aceste intrebari.

  81. Cristi

    Domnule Radu, sunt curios cum folositi flash-urile in biserica, cum le asezati, ma gandesc la un setup cu 2 flash-uri.
    Stiu ca nu este o pozitie standard, totusi, unul din flash-uri il folositi pe aparat si unul pe stativ?
    Le puneti pe amandoua pe stative si declansati radio?
    Nu sunt chiar incepator dar sunt in ceata, am vazut si am folosit foarte putin blitz-uri de studio dar niciodata mai mult de un flash.
    Am sb900 si mai vreau unul sau doua.
    Sper ca nu am pus o intrebare prosteasca!
    Lumina buna !

  82. Radu Grozescu Post author

    Pentru fotografie de eveniment si nunta, obicetivul cel mai folosit este un zoom standard, deci ceva care cuprinde si focalele 18-50mm (pe Nikon DX, deci pe aparate de format redus).

    Care dintre ele, este mai greu de răspuns deoarece sunt foarte multe posibilităti, cu luminozitati, performante si preturi foarte diferite.

    Găsiti niste amanunte in articol 🙂

  83. Andrei

    Buna ziua, sunt incepator in ceea ce priveste fotografia, Am un D5100 pe care l-am achizitionat la promotie cu un 55-200 mm, as vrea sa-mi mai iau un obiectiv dar nustiu ce sa aleg, multi recomanda un 35 mm 1.8. ma intereseaza in special pentru portrete, poze facute la nunti. Ce imi recomandati?

  84. ionut

    Buna ziua!As dori sa va aflu parerea referitor la urmatoarea combinatie pt fotografia de nunta:nikon d300s,obiectiv nikon 16-85,flash sb 700.Sunt ok impreuna?Stiu k un d700 cu 24-70 si sb910 era mult mai bine,dar as vrea sa va aflu parerea si despre combinatia mea.Va multumesc!

  85. Radu Grozescu Post author

    Nici n-am spus că ar fi.

    Dar poate nu e ultimul DSLR pe care îl va avea 🙂

    Iar un 70-200/2.8 este o investitie care va rezista si pe un eventual Full frame, spre deosebire de un obiectiv DX care va trebui vândut, de obicei cu un pret sub valoarea de utilizare.

  86. Kalman

    si inca ceva, asi dori sa comand si eu cursul dumneavoastra pentru incepatori, dar electronic dacase poate, si care sunt modalitatile de plata ? eu sunt in germania. [email protected]

  87. Kalman

    salut, eu am un Nikon D90 obiectiv 18-105 , si vreau sa mai cumpar unul, ceva pentru zoom mai mare ( sunt incepator), de exemplu Tamron AF 70-300mm 4-5,6 Di LD Macro 1:2 digitales Objektiv mit “Built-In Motor” für Nikon
    ce parere aveti de asta ? sau

    Nikon AF-S DX Nikkor 55-300 mm 1:4,5-5,6G ED VR

  88. Radu Grozescu Post author

    1. deci vreti profunzime mică. Aceasta se obtine la focale mari, diafragme deschise si distantă de fotografiere mică. Deci, 105mm, diafragma cât mai deschisă si încadrati cât mai strâns (deci bust, nu corp întreg).
    2. dacă vreti să fotografiati din mână, va trebui să aveti timpi de expunere rezonabil de scurti, deci mai bine lăsati ISO pe Auto și aparatul în Program.

    V-as sugera să începeti să vă documentati despre tehnica fotografică, fie din resursele la îndemână pe Internet, fie la un Seminar sau curs foto, deoarece problemele sunt destul de numeroase si nu pot fi tratate într-un răspuns la un comentariu.

  89. Vicentiu

    Buna ziua .Din cate stiu si din cele citite santeti un expert in arta fotografica,deci daca nu va deranjez as vrea sa stiu cate ceva.
    Am cumparat acum cateva zile un NIKON D5100 cu obiectiv 18-105 VR, si as dori cum sa procedez sa fac poze:
    – daca fac poza la o persoana ,ea sa fie foarte clara iar in spate sa fie neclar,
    – CAND merg seara prin oras si e putina lumina, ar trebui sa las la ISO 100 si sa maresc timpul de expunere. Va multumesc.

  90. marius

    Multumesc de raspunsul atat de promt , iar despre discutat vom avea in curand ocazia la unele dintre seminarii.

  91. Radu Grozescu Post author

    Sigur că da. Le am pe amândouă 🙂

    Bineînteles, sunt multe alte aspecte de discutat, dar functioneaza foarte bine împreună.

  92. marius

    Buna ziua , intrebarea mea este daca pot monta un Nikon 24-70/2.8 pe un D5100 ?

  93. BLucian

    Poate va ajuta intrebarea mea pt a incepe un raspuns: am un Nikon D3100 si obiectiv 18-105; am facut un curs de fotografie de 6 luni, am fotografiat cca. 1000 cadre/luna timp de 8 luni, si ma gandesc sa ma apuc de fotografia de eveniment.

    Am mai fotografiat cu ele evenimente scurte (max. 2 ore, sub 200 cadre), pt prieteni, care au fost multumiti de rezultate.

    Intrebarea ar fi: pot incerca sa incep fotografia de nunta/botez investind doar intr-un blitz SB600 sau 700, un grip si al doilea acumulator .. si in timp, sa strang banii pt un Nikon D5100/D7000 (as prefera 5100, are acelasi acumulator cu 3100), si aparatul actual sa-l las de backup?

    Concret, care ar fi limitarile unui aparat gen D3100? (am descoperit ca nu are white balance in grade Kelvin, dar e o functie pt cand se folosesc luminile de studio, nu blitz-uri montate pe aparat).

  94. Radu Grozescu Post author

    Într-adevăr, aparatele Fuji, nu doar DSLR-urile (care din păcate nu se mai fabrică) cât și ultimele aparitii Fuji X100 si Fuji X10, au un balans de alb Auto impresionant în lumină artificială. Totusi, recomand cu căldură folosirea balansului de alb manual la fotografierea în lumină existentă când sursele sunt artificiale indiferent de aparatul folosit. Rezultatele vor fi constante si mult mai precise.

    Nikon D700, ca majoritatea DSLR-urilor, merge excelent cu balans de Auto în exterior pe vreme bună si/sau când se foloseste flash-ul.

    În ceea ce priveste Pentax K5, nu am fotografiat cu el, asa că nu as putea să vă răspund decât din ceea ce am citit, ceea ce nu obisnuiesc să fac. Prefer să vorbesc doar despre echipamentul pe care l-am folosit, măcar în teste.

  95. simion_mihai

    Bună ziua dle. Grozescu
    Întrebarea mea vizează cele cele doua DSRL-uri folosite de dv. şi menţionate în articolul din această pagină: ele au meniea de a se completa reciproc respectiv
    Fuji S5 Pro acopera punct slab (de altfel şi singurul sursa: http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page32.asp si nu numai) al lui D700 respectiv balansul de alb în lumina artificiala?
    Ce parere aveti despre Pentax K 5?
    Vă mulţumesc si nu în ultimul rând Sarbatori Fericite!

  96. Radu Grozescu Post author

    Dacă vă referiti la Nikon 70-200/2.8 vs. Nikon 55-300/4.5-5.6 diferentele ar fi multe:
    – luminozitatea – diferenta esentială din punct de vedere al utilizării: la 200 mm, cel cu 2.8 va avea un avantaj de 2 trepte asupra celuilalt, deci vom putea folosi acelasi timp de expunere la o sensibilitate cu două trepte mai scăzută, ex. să fotografiem la 800 ISO în loc de 3200 ISO.
    – calitatea optică – fără discutie în favoarea lui Nikon 70-200/2.8
    – dimensiunile, greutatea, pretul – toate în favoarea lui Nikon 55-300/4.5-5.6
    – atentie, 55-300 este DX, deci nu va functiona pe aparate Full Frame.

    Deci, din punct de vedere al luminozitătii si calitătii optice, toti ne dorim Nikon 70-200/2.8. Problema este cu greutatea si pretul.

    Mai există alternative din punct de vedere al pretului, de exemplu cel mai accesibil telezoom luminos este Tamron 70-200/2.8.

  97. dragutza

    buna ziua
    Care ar fi diferenta intre 70-200 si 55-300 pentru Nikon D7000?
    am deja 18-105..si as vrea ceva pentru distanta…nu poti sta in fata omului si sa-i faci poze…se stramba pana termini de declansat 😉
    Astept un raspuns si va multumesc!

  98. Radu Grozescu Post author

    Nu „trebuie” sa folositi un anumit obiectiv.

    Cel mai flexibil este un zoom standard care sa inceapa in jur de 17mm pe DSLR-uri de format redus (acelea cu factor de crop 1.5 sau 1.6), respectiv in jur de 24mm pe un aparat Full frame.

    Blitz-ul este o componenta esentiala in fotografia de evenimente, v-as recomanda sa-l luati pe cel mai bun care incape in buget, de preferinta de la acelasi fabricant ca si DSLR-ul.

    Daca sunteti pe Nikon, vedeti ca Nikon SB 700 este luna asta la o oferta imbatabila ca pret.

  99. Enache Mihai

    cam ce obiectiv ar trebui sa folosesc la evenimente …nunti botezuri etc. … si puteti sa imi recomandati un blitz la un pret mai bun ?

  100. Radu Grozescu Post author

    Asta e o problema destul de interesanta. Daca imi spuneati ca deja faceti fotografie generala cu succes, cu un DSLR, aveam o baza de discutie mai solida.
    Asa, nici eu nu stiu de unde sa incep cu raspunsul.

  101. tanase mariana

    ma gandeam sa intru in afacearea asta cu filmatul si fotografiatul la nunti,dar nu am nici cea mai slaba ideie de unde sa incep sau ce aparatura imi trebuie.ma puteti ajuta?mentionez ca nu am niciun fel de pregatire in domeniu

  102. Radu Grozescu Post author

    Este o intrebare dificilă. În primul rând, e vorba de doua sisteme diferite, Canon si Nikon. Ambele foarte bune, atât aparatele cât și obiectivlele oferite. Dar va trebui sa optati pentru unul dintre ele deoarece schimbarea ulterioară de sistem poate deveni extrem de costisitoare, proportional cu numărul de obiective, flash-uri si accesorii adunate.

    Toate aparatele mentionate sunt foarte bune pentru fotografia de eveniment, asa ca nici aici nu e usor de răspuns.
    Ar trebui în primul rând să optați pentru un sistem (Canon sau Nikon), apoi să gânditi trusa (aparat + obiective + flash-uri) si sa vedeti la ce buget ajungeti. Aparatul o sa-l inlocuiți cel mai repede, obiectivele si flash-urile le veti folosi mai mult, pe parcursul a 2-3 generatii de aparate, asa ca nu aparatul va fi piesa principala a trusei 🙂

  103. Alin

    Buna seara, sunt interesat de achizitia unui aparat DSLR si oricat am citit pe net nu ma pot hotari asupra modelului. Modelele la care ma gandesc sunt Nikon D7000, Nikon D300s sau Canon EOS 60D. Mentionez ca doresc sa il folosesc pentru fotografiat evenimente – nunti, botezuri, etc. Ati putea, va rog, sa ma sfatuiti ce model sa aleg. Va multumesc.

  104. Radu Grozescu Post author

    Nu am auzit de aparatura contrafacuta in materie de DSLR-uri si obiective. Daca ar fi importate prin SKIN (oficial) ar trebui sa aiba garantia mai mare (2 ani, respectiv 3 cu inregistrarea pe site). Probabil sunt aduse din alte surse, dar eu nu sunt o autoritate in materie. Ar trebui sa intrebati pe Nikonisti.ro, sunt date de contact iar Forumul este moderat de cei de la SKIN. Daca pretul este „mult mai mic” inseamna ca nu sunt aduse din Europa, deci riscati probleme cu garantia.

  105. ilinca_a

    Buna ziua,
    Considerati ca cei care vand un Kit Nikon in cutie sigilata cu garantie la un pret mult mai mic decat cel din magazin (uneori mai multe bucati) ar putea avea aparatura contrafacuta? Spune ca are garantie 1 an, valabila la orice service autorizat (internationala inclusiv Romania) si mai este necesara o inregistrare oneline cu serial number al aparatului pe siteul oficial nikon. Am gasit o astfel de oferta cu un pret foarte convenabil si nu stiu daca sa am incredere, avand in vedere ca este primul DSLR pe care intentinez sa il cumpar si nu stiu exact ce sa urmaresc.
    Multumesc anticipat pentru raspuns

  106. Radu Grozescu Post author

    D90 e mai bun la tras RAW, atat la fotografiere cat si la prelucrare. E ceva mai bun si la sensibilitati mari, daca expuneti si faceti balansul de alb bine.
    Fuji S5 este exceptional la fotografiat in jpeg, are o gama dinamica si un balans de alb auto excelente. Si constructia e superioara.

    V-as recomanda sa fotografiati in RAW + jpeg, deci probabil D90.

  107. silviu

    buna ziua.dati-mi rogu-va un sfat…ce sa aleg d90 sau fuji s5pro.sunt incepator dar as indrazni sa ma numesc foarte entuziast!cu multumiri!

  108. Radu Grozescu Post author

    Felicitari pentru achizitie. Este un Seminar Canon pe 23.07, din pacate este cel de incepatori, dar nu ma indoiesc ca veti afla niste lucruri interesante. Ale mele de pe 30.07 sunt de Nikon, dar nu pun accent foarte tare pe marca si modelul aparatului.

    Altfel, in cateva randuri intr-un comentariu, e greu de raspuns pe o tematica atat de vasta. Daca aveti intrebari punctuale, dati-mi pe E-mail.

  109. nutzu9

    Va salut d-le Radu.Rugaminte.Mi-am cumparat un aparat canon 30d cu obiectiv efs17-85 mm si as vrea sa ma ajutati sa-l inteleg mai repede si mai bine.Niste setari mai uzuale ceva,ca as vrea sa ma apuc de treaba.Si ce parere aveti de aparat,am ales bine sau nu? Multunesc mult.

  110. Dragan Alexandru

    Multumesc foarte mult pentru aprecieri .Am gasit un d300 care are doar 33.000 cadre trase intr`un studio si care este vandut pentru ca se doreste upgrade la d700…dar cam acelasi lucru ma framanta…faptul ca nu am nicio garantie la el.O sa vorbim mai mult la curs,o sa ma inscriu la cel de incepatori .Multumesc inca odata.

  111. Radu Grozescu Post author

    D90 cu 18-105 acopera foarte multe domenii ale fotografiei si pot constitui baza unei truse foarte bune. D300 este un aparat interesant, dar isi cam arata varsta, iar achizitia SH comporta riscuri. Daca aveti noroc sa gasiti unul in stare buna e minunat, dar nu pot sa-mi iau raspunderea sa va sfatuiesc in aceasta directie. E adevarat ca senzorul din D90 este din aceeasi generatie cu cel din D300, dar D90 macar ar fi nou si veti avea o garantie destul de mare.

    Imaginile dumneavoastra sunt foarte bune, inclusiv incadrarea si prelucrarea, nici nu mi-as fi dat seama ca nu folositi un DSLR.

  112. Dragan Alexandru

    Buna ziua domnule Grozescu, sunt un mare fan al dumneavoastra si imi place foarte mult felul cum explicati (am vazut workshop`ul de la nikon).Momentan am un Nikon L120 ,primul aparat foto achizitionat cam acum o luna…Am invatat multe lucruri despre fotografie,de la prieteni,de pe net si din alte surse si doresc sa trec la un DSLR.Marea mea problema ,pentru ca am un buget restrans,in jur de 30-35 mil. daca sa optez pentru un d90 cu 18-105 nou sau tot in banii astia sa imi iau un d300 second….si sa ii cumpar si un obiectiv.Ce ma sfatuiti ?Intentionez sa vin si la cursurile dumneavoastra,nu stiu la care sa vin prima data,incepator sau avansat ….imi puteti spune o parere daca va uitati pe flickr la fotografiile mele ? Multumesc , cu respect
    Alexandru Dragan

  113. Radu Grozescu Post author

    Daca va ganditi la aplicatii Pro, poate ar fi bine sa mai stati cu D3000 pana mai puteti suplimenta bugetul spre un D7000. D90 e foarte competent, dar este o generatie mai veche. D5100 este pentru hobby, dar se pot obtine imagini excelente cu el. Dar pentru Pro, poate e mai bine sa luati ceva superior. D3000 pe care il aveti este foarte bun in acest moment sa va faceti mana si eventual sa fotografiati vreo 3 botezuri, si va veti apropia cu bugetul de D7000 🙂

  114. Cristi Bigu

    Am uitat sa mentionez ca nu sunt interesat aproape deloc de faptul ca se poate filma(pt asta am camera video), deci AF in timpul filmarii nu reprezinta pt mine un avantaj. Important este sa-mi spuneti, avand in vedere cunostintele dvs, cu ce aparat se pot obtine fotografii mai bune? Daca tin cont de senzor, eu as zice ca d5100 este superior, dar nu am pregatirea suficienta pentru a sustine stiintific acest lucru. Faptul ca D90 are motor de focusare reprezinta un plus, dar toate obiectivele mele sunt cu motoare de focusare. Iar ca buget, trebuie sa ma limitez maxim la 3000 lei. Stima.

  115. Radu Grozescu Post author

    Sunt cateva caracteristici in favoarea fiecarui aparat mentionat:
    D5100 – senzor nou, 16MP, comportare buna la sensibilitati mari, ecran rabatabil, AF la filmare.
    D90 – motor de focalizare in body, commander in flash-ul incorporat, mai multe butoane externe.
    Asa ca e oarecum dificil de dat un verdict clar, alegerea depinde de stilul dumneavoastra de lucru.

  116. Cristi Bigu

    Va salut, inainte de toate!! Citesc cu mult interes cam tot ceea ce scrieti in legatura cu fotografia…in general. De ceva timp m-am gandit sa incerc si eu domeniul foto, iar daca din combinatia perseverenta+talent mai ies si ceva bani, este foarte bine. Pana acum am cochetat cu domeniul video(amator filmare plus editare in SonyVegas). Va cer, cu respect, un sfat. Am achizitionat recent un Nikon 3000 kit 18-55VR, plus 18-105VR, 50/1,8AF-s, flash Nissin di622 mark II, incarcator R6, acumulatori rezerva. Doresc sa mai iau un Nikon….D90 sau D5100. Aici intervine dilema… Va rog foarte frumos sa imi un sfat in legatura alegerea ce ar trebui sa o fac. Tin sa precizez ca nu tind sa fac poze la nunti sau evenimente super-pretentioase(fitzoase). Va multumesc frumos. Cu stima.

  117. george.d

    buna ziua.detin un canon eos 450d.imi puteti recomanda un obiectiv care sa-mi fie de folos la nunti,botezuri , etc.? seminariile in ce oras au loc ? multumesc anticipat

  118. Radu Grozescu Post author

    Nikon D90 e un model ”prosumer” care are in plus fata de Nikon D5000 urmatoarele functii destul de importante pentru multi utilizatori:

    – motor de AF in body – deci focalizeaza automat si cu obiective AF-D.
    – commander pentru flash-uri externe in flash-ul incorporat.

  119. catalin

    exista vreo diferenta de fond intre nikon d5000 si nikon d90?
    amandoua au acelasi senzor si dispun de foarte multe asemanari functionale insa difera destul de mult la pret… de ce oare?

  120. catalin

    buna!

    as dori sa achizitionez un DSLR in jur de 20-25 mil, doar body si ma gandeam sa aleg intre urmatoarele modele:

    nikon d80
    nikon d90

    canon 500d
    canon 550d

    poate suna puieril, dar as dori un body cu cat mai multe dotari de meniu (foarte versatil) pentru ca as vrea sa-l pastrez cativa ani buni, inainte de a simti nevoia de unul mai performat..

    mentionez ca studiez acerb 🙂 fotografia si voi folosi aceasta camera ptr situatii diverse: hobby, nunta, botez, sport, peisaj, portret, etc.

    credeti ca alegerea unui body SH, fara posibilitate de testare inainte de cumparare, poate fi o optiune, sau iese din discutii. o posibila astfel de sursa ar fi site-ul f64.ro…

    in alta ordine de idei, din punct de vedere strict financiar, care lentilele consumer sunt mai scumpe, cele ptr canon sau ptr nikon?

    cu stima,
    catalin

  121. Radu Grozescu Post author

    Alegerile sunt foarte bune.

    Aţi putea să vă gândiţi şi la un Nikon 35/1.8 pentru luminozitate, e uşor şi abordabil.

    Dacă aveţi deja SB 600 îl păstraţi şi îl folosiţi pentru scheme de iluminare cu două flash-uri, unul dintre atu-urile utilizării DSLR-urilor moderne. Mai multe detalii în seminariile de fotografie de nuntă sau în cel Nikon pentru avansaţi.

  122. Galu'

    Buna seara.
    Am un d80 plus 18 55 vr si un blitz speedlite ,si acum vreau sa mi schimb lentila si blitz ul ma gandeam la un sb 800 sau sb 900,un 70-300 vr si un 16-85 vr inca nu sunt sigura..numai ca nu stiu daca este o alegere buna.
    Va multumesc.
    Stima

  123. Radu Grozescu Post author

    Dupa cum spun in Seminarul de fotografie de nuntă, orice DSLR contemporan este suficient de bun pentru fotografia de eveniment/nuntă.

    Cel mai important este fotograful, aparatul te ajută dar nu face totul în locul tău. Pentru dumneavoastră ar fi indicat să vă gânditi si la greutatea aparatului, nu doar la performante.

    Avand in vedere ca in acest moment Nikon produce doar 7 DSLR-uri, sa dai un Top 5 ar fi … 🙂

  124. Madalina

    Buna ziua, Domnul Radu as vrea sa imi spuneti, dupa parerea dumneavoastra, care considerati a fi cel mai bun aparat pt fotografia de nunta? Cel mai bun aparat Nikon, sunt interesata sa ma perfectionez pe acest domeniu si as vrea sa stiu un top 5 al celor mai bune aparate de nunta:D

  125. Radu Grozescu

    Unii prefera flexibilitatea, deci plaje mai mari la zoom cu pretul luminozitatii, ajungand chiar la zoom-uri 3.5-5.6, iar uneori adauga un 35/1.8 sau 50 luminos pentru lumina existenta. Altii vor luminozitate, dar cu o plaja mai restransa. Este dupa gust. Nu am lucrat cu Sigma, asa ca nu pot sa comentez mai mult.

  126. Ovidiu

    Buna! Am fotografiat la cateva nunti cu obiectivul de kit al unui Pentax cu rezultate bune si as dori acum sa-mi achizitionez un obiectiv mai performant dar in masura bugetului de care dispun. Dupa lungi cautari si review-uri citite m-am oprit asupra a doua obiective: Tamron 17-50 f2,8 si Sigma 17-70 f2,8-4. Problema este ca nu stiu ce sa aleg intre: 1.calitatea imaginii Tamronului si diafragma mai mare (dar cu lungimea focala de doar 50mm, motor galagios, focalizare mai grea in lumina slaba) 2. cei 20mm in plus la Sigma, focalizare mai rapida si mai silentioasa (dar diafragma mai inchisa). Care credeti ca s-ar preta mai bine la fotografia de nunta? Chiar conteaza asa mult diafragma de 2,8 in detrimentul lungimii focale in acest caz, tinand cont de faptul ca folosesc blitz extern? Va multumesc?

  127. Radu Grozescu

    Păi a aparut Nikon D7000, un aparat cu o listă impresionantă de specificatii, net superioare aparatelor din clasa consumer, care se pare că va fi la un pret în jur de 1000 Euro 🙂

  128. miroslav

    buna seara!dupa cite vad nu a aparut nimic sub 1000 de euro la Photokina,ma gindesc la Nikon

  129. Radu Grozescu

    Sigur că da. La seminariile mele povestesc despre avantajele utilizării a două flash-uri, dar pentru început nu văd ce ar putea să vă oprească.
    Mai târziu o să adăugati 1-2 obiective, 1 body de back-up, încă un flash, dar acum cred că se poate, mai ales dacă stiti ce faceti cu ce aveti.

  130. madalin

    credeti ca pot incepe fotografie de nunta cu un d3000 ob 18-105 vr si sb 600?multumesc

  131. Radu Grozescu

    Eu am spus ca nu folosesc umbrele in biserica, nu ca nu folosesc mai multe flash-uri.
    Nu folosesc umbrele deoarece nu am descoperit cum as putea sa pun ”discret” macar o umbrela, darmite doua 🙂
    Evident, lumina ar fi mai frumoasa cu umbrele fata de cum fac eu, dar nu vreau sa modific prea vizibil ambianta din biserica.
    Am fotografiat destule nunti cu aparate care nu permiteau mai mult de 400 ISO, asa ca nu D700 este unica solutie 🙂

  132. Mada

    Va salut! Ma tot gandesc si cred ca in final voi participa la unul din seminariile dvs de foto nunta, pentru ca sunt fooooaaarte curios in privinta unor lucruri.
    De exemplu, citeam mai sus ca nu folositi umbrele in biserica. Eu am folosit pentru un botez (am un D80 + SB600 + Tamron 17-50 f/2,8 ) un Set blitz slave 45W + Umbrele Reflexie Alb Mat /Black 80cm + Stativ W804. Le-am pus si eu cum am putut mai discret, sa nu deranjeze, si am obtinut chiar lumina foarte buna. Au mai existat si rateuri, pt ca declansam prin simpatie, dar una peste alta clientul a fost f multumit (mai ales ca nu i-am luat bani 🙂 )
    Ei, parerea mea este ca daca nu as fi avut respectivul blitz slave, nu rezolvam nimic. D80-ul duce ISO doar pana la 400, ca sa fie acceptabil dpdv calitate. Una e sa ai cel putin ISO 1000 utilizabil, si alta e 400. Tamron-ul e destul de soft la 2.8. SB600 e ok, aveam un dom difuzor, dar cat sa ii cer, mai ales ca nu aveam de pe ce sa fac bounce.

    Eu nu am pretentia ca sunt vreun profesionist, si nici nu ma axez neaparat pe foto de nunta. Pur si simplu imi place si incerc sa invat din mers. De aceea sunt extrem de curios daca e ceva care imi scapa mie vis-a-vis de pozele din biserica, sau ar trebui sa imi iau si eu vreun D700 sau 7D. Poate ne zarim pe la vreun curs !

    O zi buna

  133. Radu Grozescu

    Da, SB-900 si SB-800. Folosesc foarte mult flash-ul afara pentru corectarea/completarea luminii ambiante. Imaginile ies foarte bine, flash-ul in TTL. Nu sunt familiarizat cu flash-urile Canon, asa ca nu pot comenta.

  134. Filip

    Buna ziua, ati mentionat ca folositi sb-900..
    as dori sa va intreb, la photoshooting-ul de afara..cum folositi si daca folositi tot timpul flashul..
    am incercat toate modalitatile de a fotografia afara cu blitzul, si nici una nu-mi iese asa cum as fi vrut..la bliturile 580 EXII este un buton H pe care dak il apesi iti compenseaza automat expunerea.. la nikon exista asa ceva ?
    Multumesc,
    Filip.

  135. miroslav

    mulţumesc!am să încerc să aştept pânâ în decembrie poate prind şi ceva promoţii,mă gândesc la un SB 900 plus un seminar.

  136. miroslav

    bună!în prezent folosesc un Konica Minolta 7d,aş dori să trec la Nikon d5000 cu obiectiv 18-105.ce părere aveţi?mulţumesc

  137. Lucian

    Buna ziua !

    Doresc sa achizitionez si eu o noua lentila. Am un D40 cu care am fotografiat la nunti si evenimente si clientii mei au fost multumiti, chiar daca m-am chinuit cu obiectivul de kit (18-55). De curand mi-am achizitionat un blitz extern, si acum as dori sa-mi achizitionez si o lentila. Ce m-ati sfatui, avand in vedere ca bugetul este unul destul de mic (maxim 10 mil). Eu ma gandeam la un prime (35 mm) dar ar fi bun totusi si un zoom mai mare…

  138. Radu Grozescu

    Este foarte OK. Eu recomand la seminarul de fotografie de nunta pentru biserica si sedinta foto in interior 2 flash-uri, in cazul dumneavoastra fie un Nikon SB900 si un Nikon SB600, fie 2 SB900.

    Dintre obiectivele pe care le aveti, esentiale cu adevarat sunt 18-105 si 35/1.8, dar si celelalte pot fi de ajutor.

  139. RS

    Buna, folosirea urmatorului echipament este ok?
    D90, nikkor 35mm 1.8, tokina 12-24 f4, nikkor 18-105 si 55-200 VR
    Ar inlocui un SB900 lipsa obiectivelor de 2.8 – in spatii inchise unde nu e oportun 35mm?
    Multumesc

  140. Radu Grozescu

    Utilizarea unui obiectiv pentru Full Frame pe un aparat de format redus este in general benefica, deoarece nu se foloseste decat zona centrala a imaginii unde majoritatea obiectivelor au calitatea maxima.

    Exista bineinteles si posibilitatea ca obiectivele mai vechi, calculate pentru film, sa fie optic inferioare obiectivelor moderne, dedicate aparatelor digitale.

    Dar daca aveti acces la obiective Minolta, e pacat sa nu le incercati macaar, mai ales ca preturile ar trebui sa fie tentante. Aveti mari sanse sa fiti foarte multumit.

  141. virgil

    as dori parerea dvs. in legatura cu dslr-urile de la sony.merg cuplate cu obiectivele mai vechi de la minolta fara pierderi majore de calitate?ma refer la dimemsiunea senzorului care e mai mica decat formatul filmului.cam in ce combinatie as putea folosi un sony alpha 200 la nbc?cu respect, virgil, sighisoara

  142. Radu Grozescu

    Aparatura este OK. Daca vreti sa mai achizitionati cate ceva, care sa se si vada in imagini, un SB900 (pastrati si SB600) pentru a utiliza tehnici de flash-uri multiple si un Nikon 35/1.8 care va usura fotografierea in lumina (in)existenta.

    Sa stiti ca am participanti din toata tara la seminarul de fotografie de nunta, au venit fotografi din Oradea, Timisoara, Iasi, Tg. Mures….

  143. Radu Grozescu

    Inteleg ca mai apar probleme cu Tamron 17-50/2.8 pe diverse aparate Nikon, la focalizare, exact cum ati descris. Eu am avut Tamron 17-50/2.8 prima varianta si nu s-a manifestat in acest fel, nici pe Fuji S5, nici pe Nikon, e posibil sa fie o problema care afecteaza doar anumite serii din aceste obiective.

    Incercati sa mergeti la service cu obiectivul in primul rand.

  144. Budusan Paul

    Buna!Detin si eu un DSLR Nikon D90, obiectiv Nikok AF-S Nikkor 18-105/3.5-5.6G ED, Flash SB-600, 2 SD Hama 16GB, grip, parasolar, acumulatori, etc.Pot sa spun ca sunt incepator in acest domeniu desi fac fotografii la nunti de peste 5 ani.Vreau niste pareri despre acest aparat si de ce as mai avea nevoie.As dori sa particip la un seminar foto dar problema este ca sunt din Targu Mures si as dori sa intreb daca nu se poate vinde intr-un dosar sau carte.

  145. marius iancu

    In 2009 am achizitionat aparatura foto de nunta: fujifilm s5 pro si tamron 17-50, 2.8, araratura recomandata si de domnia voastra. Ma confrunt cu doua probleme:
    – aproximativ 5% din poze nu sunt bine focalizate (mai ales cele facute la F2.8)
    – se intampla rar dar se intampla ca atunci cand deschid aparatul, autofocalizarea sa nu functioneze (inchizand si redeschizand aparatul, problema se remediaza).
    Este normal sau e cazul sa merg la service? Multumesc.

  146. Pingback: Aparatura pentru fotografia de nunta | nFoto Studio - Fotografie Profesionala

  147. Radu Grozescu

    Si mai punctual: nu folosesc umbrele in biserica. Lumina ar fi mai frumoasa, dar as strica aspectul ceremoniei, atat pentru participanti cat si pentru video sau alte fotografii.

  148. Cerasela

    Intrebare punctuala: utilizati umbrelele inclusiv in biserica?

    O zi buna!

  149. Radu Grozescu

    Dintre DSLR-uri am avut Nikon D100, D200, D300, D700, Fuji S3 şi S5. Am ţinut în mână şi seriile D2 şi D3, dar nu le-am avut ca aparate personale. Deci D700 nu e primul meu aparat.

    Dintre D700, D3x şi D300 (enumerarea ta), strict pentru nunţi şi evenimente aş alege D700. În afara enumerării, şi fără consideraţii despre preţ, aş alege Nikon D3s.

    La seminarul de Fotografie de nuntă, prezentarea aparaturii începe cu ideea că orice DSLR contemporan este mai mult decât capabil pentru fotografia de nuntă, deci ultima îngrijorare este aparatul cu care se lucrează 🙂

  150. Nicu

    Am impresia ,ca ai tinut in mana doar Nikon D700 si tot ce ai prezentat ,as fi curios daca nu ai fi fost D700 si D3x sau D300 ce ai fi ales ?experienta fotografului e una si buna poti veni cu ce-l mai scump aparat foto daca nu ai experienta ,fiecare incearca sa-si faca treaba cu ce are el DSLR ,fiecare din noi incercam sa facem poze ,colaje care sa ramana in familia respectiva.Nu intelege gresit mesajul meu ! sunt cupluri care dau 1000 euro ptr un album sau cei care dau 250-500 euro..clientela e impartita in fitosi si oameni normali.Cu respect Nicu

  151. Radu Grozescu

    Preţurile depind de fiecare. Să ştii că aparatura prezentată mai sus nu e chiar atât de pretenţioasă, sunt situri care iţi vor explica de ce nu ai ce căuta la o nuntă fără Nikon D3s 🙂

    Pe de altă parte, un fotograf care ştie ce face se poate descurca cu o aparatură surprinzător de modestă, precum explic la seminarul de Fotografie de nuntă, dar la un moment dat e logic să alegi aparatură cu care să te simţi bine la fotografiat.

    Dacă analizezi mai atent, aparatura de bază constă într-un DSLR, un zoom standard, un tele, două flash-uri, stand + umbrelă, la care se adaugă back-up.

  152. Radu Grozescu

    În Lowepro Stealth Reporter D400 încap:

    – DSLR cu grip ( ex. Nikon D700 cu MB-D10), cu 24-70/2.8 cu parasolarul în pozitie de lucru
    – Nikon 70-200/2.8 cu parasolarul inversat
    – Nikon 14-24/2.8
    – 3 flash-uri Nikon SB800 (sau 2 SB900 si un SB800)
    – bracket Newton
    – accesorii: baterii, carduri, trusă de curatare, portmoneu

    Echipamentul de back-up e separat, nu în geanta principală.

    Găsesti aici o imagine cu Lowepro D650 configurată similar, scoti Nikon 100/2.8 care e peste 14-24 si laptop-ul si rezultă ce încape în D400.

    Daca îti faci timp să vii la un seminar, îți fac și demonstrația 🙂

  153. Radu Grozescu

    Selecţia ta nu e slabă deloc. Dacă mai adaugi încă un flash compatibil wireless TTL o să fie cu adevărat completă. Eu tot 5 obiective am în utilizare curentă, dar la evenimente nu iau decât 2 (+ back-up). Canon 5DII este unul dintre cele mai interesante şi competente DSLR-uri ale momentului, invidiat de către mulţi Nikonişti care nu au buget de D3x.

  154. Iulian A.

    Da, interesanta prezentare pentru fotografia de nunta sau (si) eveniment. Ca prezentare echipament, selectia mea este mai slaba: CANON 5DMarkII + 400D ( la care nu renunt fiind primul DSLR ) cu grip-urile aferente; TOKINA 10-17mm /3.5-4.5 fisheye; CANON 28mm /1.8; CANON 17-40mm f/4 L USM cu parasolar; CANON 24-105 / 4 L IS USM si un 70-200 /2.8 L IS USM. Ca lumina am un flash METZ mecablitz 58 AF-1. Gentuta KATA KT PR-460. Ca mici acesorii, nu am umbrele, stand-uri ci doar filtre polarizare, UV, warm, intensifier, efecte speciale.
    Ce pot sa mai zic, decat..LUMINA BUNA !

  155. mihai

    Lowepro Stealth Reporter D400 AW – ati prezentat niste bijuterii pe care vreti sa le puneti intr-o geanta! de ce nu un sac, ca oricum ar fi macar mai incapator. pai ai ditai dslr-ul si cu niste cioabe de toata frumusetea, dar geanta este una in care incape doar jumatate(sau sfert) din arsenal. e o decizie ciudata!

  156. iulian_g

    Ok, iar cu o astfel de aparatura ce pret minim accepta un fotograf la un astfel de eveniment fotografiat de la inceput pana la sfarsit ???

Leave a Reply