Expodisc – reglaţi rapid şi eficient balansul de alb la fotografiere

Investind mai puţin de un minut la fotografiere, mai ales în situaţiile dificile, puteţi salva ore de prelucrare pe computer şi veţi obţine rezultate superioare.

Parametrii care influenţează cel mai mult aspectul tehnic al fotografiilor sunt: expunerea, redarea culorilor şi focalizarea. Pe scurt, pentru a fi acceptabile, majoritatea fotografilor trebuie să fie clare, bine expuse şi să aibă o redare corespunzătoare a culorilor.

În cazul fotografiei digitale, dacă folosiţi formatul RAW atât expunerea cât şi balansul de alb pot fi corectate într-o măsură destul de mare în faza de conversie a fişierelor.

Totuşi, a fotografia neglijent în ideea că totul se poate corecta în computer nu este cea mai bună abordare, atât datorită faptului ca o tehnica fotografică insuficientă nu va va duce niciodată la performanţă cât şi datorită creşterii timpului care trebuie petrecut în faţa computerului pentru a corecta greşelile făcute la fotografiere.

În plus, părerea mea este că imaginile care au fost expuse corect şi cu balansul de alb corespunzător încă de la fotografiere vor arăta mai bine decât cele “salvate” în prelucrare. Mai mult, sunt situaţii în care fotografierea în format RAW nu este fezabilă deci va trebui să faceţi eforturi să obţineţi rezultatul cel mai bun direct din cameră.

Reglajul corect al balansului de alb este critic pentru obţinerea de imagini corespunzătoare tehnic, iar în multe cazuri este destul de dificil de remediat în computer, în special în situaţia în care nu aveţi zone perfect neutre în imagine pentru a le folosi ca etalon de corecţie. Necesitatea de a corecta un mare număr de imagini nu va face decât să agraveze această problemă.

O soluţie extrem de rapidă şi eficienţă pentru reglarea balansului de alb la fotografiere este folosirea unui balans de alb realizat manual. Aceasta se poate face fie fotografiind o “ţintă” neutră coloristic (alb sau gri) fie folosind un Expodisc.

Expodisc-ul standard este un disc translucid perfect neutru din punct de vedere coloristic, care se pune în faţa obiectivului pentru a face balansul de alb înainte de fotografiere.

Este critic ca măsurarea să se facă cu aparatul poziţionat în locul subiectului principal iar obiectivul să fie îndreptat în direcţia în care se va afla aparatul în momentul fotografierii, pentru că acestă metodă analizează lumina care cade pe subiect, într-un mod similar cu măsurarea luminii incidente când se foloseşte un exponometru separat.

Poziţionarea precisă a aparatului în momentul realizării balansului de alb manual este cu atât mai importantă în cazurile în care subiectul este iluminat cu un amestec de lumină de diferite tipuri.

Expodisc-ul are faţa profilată într-un aranjament de prisme care va “prinde” lumina într-un unghi cât mai larg pentru a analiza corect culoarea luminii care cade pe subiect.

Expodisc-urile se produc în toate diametrele uzuale de filtre iar rama are încastrate trei biluţe care se pot fixa prin presiune în filetul de filtre al obiectivului în vederea eliminării necesităţii de a-l ţine cu mâna în timpul efectuării măsurării balansului de alb, manevră mult mai rapidă decât înfiletarea.

Totuşi, în cazul în care aveţi obiective cu diametre de filtru diferite este bine să vă procuraţi Expodisc-ul corespunzător celui mai mare dintre ele, iar dacă doriţi să faceţi o singură investiţie vi-l recomand pe cel de 77mm, corespunzător filetului de filtru al majorităţii obiectivelor profesionale din gamele Nikon şi Canon – atât zoom-urile luminoase (2.8) cât şi obiectivele speciale mai cunoscute ( 85/1.4, seriile TS Canon, PC Nikon) fiind pe 77mm. Există totuşi câteva obiective importante şi pe 82mm, deci este bine să verificaţi dacă intenţionaţi să cumparaţi unul dintre ele.

Expodisc-urile se produc în două serii: neutru, pentru utilizare generală şi “cald”, folosit în special pentru portrete. Cel neutru este utilizabil în majoritatea situaţiilor de fotografiere dar dacă preferaţi imaginile calde sau fotografiaţi în special portrete puteţi să vă orientati către cel “cald”. Bineînţeles, vi le puteţi procura pe amândouă în ideea de a le folosi în diverse situaţii.

Expodisc-ul a fost de fapt inventat pentru a folosi exponometrul aparatului pentru măsurări în lumina incidentă, transformând aparatul într-un exponometru precis pentru lumina ambiantă, dar după apariţia digitalului a apărut ideea de a-l folosi pentru balansul de alb. Deci este calibrat foarte precis şi pentru măsurarea expunerii şi îl puteţi folosi cu succes în situaţiile mai dificile.

Concluzie: dacă vă preţuiţi cât de cât timpul şi preferaţi să-l petreceţi la fotografiat şi nu în faţa computerului corectând imagini care ar fi putut fi excelente încă de la fotografiere, Expodisc-ul este cea mai inspirată investiţie.

Pentru cei care doresc o alternativă şi mai abordabilă, există Expocap care funcţionează pe acelaşi principiu doar că este calibrat ceva mai puţin critic şi nu are suprafaţa prismatica a Expodisc-ului. Expocap-ul se găseşte doar în varianta pentru portrete, nu şi neutru.

Pentru mai multe detalii: F64 Studio

17 thoughts on “Expodisc – reglaţi rapid şi eficient balansul de alb la fotografiere

  1. Bratu George

    aici la ultimul comentariu, eu cu mintea mea logica, nu pot intelege cum de iese acelasi balans manul daca folosim tinta gri sau alba (spunteti ca e acelasi lucru dpdv balans de alb). Puteti explica un pic logic de ce?

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Balansul de alb se referă la redarea culorilor, nu la luminozitatea imaginii (expunere).
      Deci este suficient ca ținta (etalonul) folosit să nu aibă tentă de culoare, deci să fie neutră.
      Astfel, merg la fel de bine o coală de hârtie, un greycard (de calitate, deci neutru) sau un Expodisc (neutru).

      Reply
  2. oli oliver

    Salut am o nelamurire cu d90 si obiectiv de 17-55f2.8 nikon nu rdusesc sa fac claru la poza ies in ceata la grupuri de 4…-5 persoame nu inteleg care este cauza
    ..

    Reply
  3. Anonymous

    buna ziua , ce deduc eu din informatiile dvs e ca utilizand fash-ul nu e util acel expodisc, si pe modul auto, sau custom pe o foaie alba dau rezultate acceptabile – din testele mele … nevoia a venit de la faptul ca intro sala cu pereti galbeni intens voiam sa echilibrez lumin ambientala cu cea a ablitului sa nu mai rezulte o evidenta tendinta spre galben a pozei prelucrate dupa prelucrare- adica se poate diminua cromatica de galben la prelucrare dar daca sunt si persoane imbracate in galben sau cu ten mai galben – trebuie prelucrat pe zone si cum folosesc doar Lightroom .., e migaleala ! nu e aici subiectul dar am auzit ca se poate echilibra lumina venita de la pereti cu geluri colorate- fiind cam la inceput nu mi-a iesit ceea ce speram sau nu am a plicat tehnica corect… desi t materialul are ceva vechime aici ,mereu vom cativa la inceput de drum…:)

    Reply
  4. Catalin

    Buna ziua.

    Fata mea are un mic studio intr-o camera de cca.4x4x4 si nu reusim sa obtinem culori naturale in fotografii.

    Folosim doua Excella Stardust 80W EF-SD80 – blit slave si avem un Micnova Digital Grey Card MQ-DGCM. Aparatul este un Nikon D600.

    Dati-ne, va rog, o mana de ajutor cu reglajul pentru balansul de alb…

    Reply
  5. cristian

    excluzand balansul de alb , cu expodiscul se mai poate masura si expunerea. cum ? CU STIMA !

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Expodiscul este calibrat si pentru măsurarea expunerii, de fapt pentru transformarea exponometrului aparatului, care măsoară lumina reflectată de subiect într-un exponometru de lumină incidentă (deci care măsoară lumina care ajunge pe subiect).

      Măsurarea expunerii se face similar cu măsurarea balansului de alb, deci montati Expodisc-ul și măsurati de la subiect spre locul unde va sta aparatul la fotografiere.

      Daca aveti lumină directională laterală pe subiect, e posibil să doriti să măsurati pe partea luminată a subiectului spre sursa principala de lumină.

      Reply
  6. Alin

    “Este critic ca măsurarea să se facă cu aparatul poziţionat în locul subiectului principal iar obiectivul să fie îndreptat în direcţia în care se va afla aparatul în momentul fotografierii, pentru că acestă metodă analizează lumina care cade pe subiect, într-un mod similar cu măsurarea luminii incidente când se foloseşte un exponometru separat.”

    Sper sa nu va sacai si sa va deranjez prea tare..

    Ca sa inteleg exact cum sa setez balansul de alb, intr-un interior, cu un ExpoDisc (detin un D90): trebuie sa trec pe focus manual si in momentul in care modul “pre” din WB clipeste sa asez expodiscul in fata obiectivului si sa declansez :
    1. daca subiectul are sursa de lumina paralel in stanga lui, pe tavan (dreapta mea) – pentru setarea WB inspre ce declansez?
    – din pozitia mea spre sursa de lumina,
    – din locul subiectului spre pozitia mea ,
    – din locul meu spre pozitia subiectului?

    2. daca subiectul are sursa de lumina in fata, pe tavan (deasupra mea) – pentru setarea WB inspre ce declansez?
    – din locul subiectului spre sursa de lumina?
    – din locul meu spre pozitia subiectului?
    – din locul subiectului spre pozitia mea?

    3. daca subiectul are sursa de lumina in spatele lui, pe tavan (in fata mea) – pentru setarea WB inspre ce declansez?
    – din locul meu spre pozitia lui?
    – din locul meu spre sursa de lumina?
    – din locul subiectului spre pozitia mea?

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Tratati problema prea geometric 🙂

      Este mai simplu să vă gânditi că vreti de fapt să analizati calitatea luminii care cade pe subiect, pe partea din care va fi fotografiat.

      Reply
  7. Alin

    Buna seara,

    Pot folosi acest: ExpoDisc NEUTRAL Balance Filter 82mm —- pentru reglare balans de alb, pentru un Nikon D90, (momentan) pentru un obiectiv kit de 18-105 mm si un AF 50mm f1.8D ?

    Daca-mi puteti spune pasii necesari (in cazul in care este ok expodiscul in cauza) pentru reglarea balansului de alb – folosind un expodisc pe care nu-l pot atasa obiectivelor pe care le detin. (momentan)

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Sigur că puteti. Pasii sunt aceiasi, doar că veti tine Expodisc-ul cu mâna în fata obiectivului.

      Este o alegere foarte bună, de obicei se ia cel mai mare ca să fie folosit pe toate obiectivele.

      Reply
  8. Cezar

    Buna seara, am o curiozitate, balansul de alb ar trebui masurat de fiecare data cand schimbam obiectivul? Precizez ca folosesc obiective fabricate de acelasi producator – Nikon.
    Multumesc anticipat pentru raspuns.

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      În general nu e cazul, mai ales că folositi obiective de aceeasi marcă. Doar dacă doriti precizie extremă pentru aplicatii foarte pretentioase, dar foarte rar se poate vedea o diferentă. Mai există totuși cazuri izolate de obiective care au o tenta (caldă sau rece) diferită de celelalte.

      Reply
  9. Marian Badea

    Buna ziua, as avea nevoie de un sfat profesionist si am incredere ca ma puteti ajuta.

    In cazul unei locatii cu surse multiple de lumina (si de temperaturi diferite), care metoda de setare a unui WB manual este mai buna: expodisc-ul sau un grey card? Eventual daca imi puteti spune pt ce situatie se potrivesc cel mai bine fiecare dintre cele 2 produse. Iar daca se face un WB manual atunci cand se foloseste si flash (de pe aparat, integrat sau pe patina), banuiesc ca singura metoda care poate fi folosita este grey cardul, deoarece flash-ul trage catre tinta neutra, iar in cazul unui expodisc lumina trebuie sa vina din fata, nu?
    Si care este diferenta intre a folosi o tinta gri si una alba?

    Multumesc anticipat!… si sper ca n-am pus prea multe intrebati. 🙂

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      In cazul surselor multiple de lumină, cu temperaturi de culoare diferite, nu se poate face un balans de alb corect pentru întreaga imagine 🙂
      Cel mult , se poate face un balans de alb valabil într-o anumită zonă, cu conditia ca lumina să nu vină din părti opuse.
      Gânditi-vă la un portret iluminat dintr-o parte cu lumină naturala de la fereastră si cu becuri din partea opusă.
      Vom avea culori diferite pe cele două părți, orice am face. În acest caz, solutia ar fi să adăugăm lumină pentru a anula diferenta de culoare.

      În ceea ce priveste Expodisc vs. greycard, nu sunt diferente fundamentale decât la orientarea când facem albul: dinspre subiect spre locul fotografului cu Expodiscul, si dinspre fotograf spre subiect cu greycard-ul.

      Când se foloseste flash-ul de pe aparat ca lumină principală nu este nevoie să facem un alb manual, Auto va merge destul de bine. Este și dificil, chiar cu un greycard, deoarece pentru a lua în calcul si lumina existentă ar trebui ca flash-ul să emită aceeasi cantitate de lumină ca la viitoarele imagini, ceea ce nu prea se poate în cazul flash-ului încorporat (sau în general cu flash-uri folosite în TTL).
      Cu unul extern se mai poate, dar e complicat, discutia este mai lungă 🙂
      Concluzia este să nu vă bateti capul cu balans de alb manual când folositi flash-ul de pe aparat ca sursă principală.

      Din punct de vedere a balansului de alb manual, nu este nici o diferentă între a folosi o tintă gri si una albă, cu conditia ca ambele să fie neutre (fără tente de culoare).

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *