Expodisc – reglaţi rapid şi eficient balansul de alb la fotografiere

Last Updated on 17/12/2020 by Radu Grozescu

Expodisc v2

ExpoDisc: Investind mai puţin de un minut la fotografiere, mai ales în situaţiile dificile, puteţi salva ore de prelucrare pe computer şi veţi obţine rezultate superioare.

Parametrii care influenţează cel mai mult aspectul tehnic al fotografiilor sunt: expunerea, redarea culorilor şi focalizarea.

Pe scurt, pentru a fi acceptabile, majoritatea fotografilor trebuie să fie clare, bine expuse şi să aibă o redare corespunzătoare a culorilor.

În cazul fotografiei digitale, dacă folosiţi formatul RAW atât expunerea cât şi balansul de alb pot fi corectate într-o măsură destul de mare în faza de conversie a fişierelor.

Totuşi, a fotografia neglijent în ideea că totul se poate corecta în computer nu este cea mai bună abordare, atât datorită faptului ca o tehnica fotografică insuficientă nu va va duce niciodată la performanţă cât şi datorită creşterii timpului care trebuie petrecut în faţa computerului pentru a corecta greşelile făcute la fotografiere.

În plus, părerea mea este că imaginile care au fost expuse corect şi cu balansul de alb corespunzător încă de la fotografiere vor arăta mai bine decât cele “salvate” în prelucrare. Mai mult, sunt situaţii în care fotografierea în format RAW nu este fezabilă deci va trebui să faceţi eforturi să obţineţi rezultatul cel mai bun direct din cameră.

Reglajul corect al balansului de alb este critic pentru obţinerea de imagini corespunzătoare tehnic, iar în multe cazuri este destul de dificil de remediat în computer, în special în situaţia în care nu aveţi zone perfect neutre în imagine pentru a le folosi ca etalon de corecţie. Necesitatea de a corecta un mare număr de imagini nu va face decât să agraveze această problemă.

Utilizarea:

O soluţie extrem de rapidă şi eficienţă pentru reglarea balansului de alb la fotografiere este folosirea unui balans de alb realizat manual. Aceasta se poate face fie fotografiind o “ţintă” neutră coloristic (alb sau gri) fie folosind un Expodisc.

Expodisc-ul este un disc translucid perfect neutru din punct de vedere coloristic, care se pune în faţa obiectivului pentru a face balansul de alb înainte de fotografiere.

Este critic ca măsurarea să se facă cu aparatul poziţionat în locul subiectului principal iar obiectivul să fie îndreptat în direcţia în care se va afla aparatul în momentul fotografierii, pentru că acestă metodă analizează lumina care cade pe subiect, într-un mod similar cu măsurarea luminii incidente când se foloseşte un exponometru separat.

Poziţionarea precisă a aparatului în momentul realizării balansului de alb manual este cu atât mai importantă în cazurile în care subiectul este iluminat cu un amestec de lumină de diferite tipuri.

Expodisc-ul are faţa profilată într-un aranjament de prisme care va “prinde” lumina într-un unghi cât mai larg pentru a analiza corect culoarea luminii care cade pe subiect.

Alegerea:

Expodisc-urile se produc în toate diametrele uzuale de filtre iar rama are încastrate trei biluţe care se pot fixa prin presiune în filetul de filtre al obiectivului în vederea eliminării necesităţii de a-l ţine cu mâna în timpul efectuării măsurării balansului de alb, manevră mult mai rapidă decât înfiletarea.

Totuşi, în cazul în care aveţi obiective cu diametre de filtru diferite este bine să vă procuraţi Expodisc-ul corespunzător celui mai mare dintre ele, iar dacă doriţi să faceţi o singură investiţie vi-l recomand pe cel de 77mm, corespunzător filetului de filtru al majorităţii obiectivelor profesionale din gamele Nikon şi Canon – atât zoom-urile luminoase (2.8) cât şi obiectivele speciale mai cunoscute ( 85/1.4, seriile TS Canon, PC Nikon) fiind pe 77mm. Există totuşi câteva obiective importante şi pe 82mm, deci este bine să verificaţi dacă intenţionaţi să cumparaţi unul dintre ele.

De ce se numește ExpoDisc și nu ColorDisc ?

Expodisc-ul a fost de fapt inventat pentru a folosi exponometrul aparatului pentru măsurări în lumina incidentă, transformând aparatul într-un exponometru precis pentru lumina ambiantă, dar după apariţia digitalului a apărut ideea de a-l folosi pentru balansul de alb. Deci este calibrat foarte precis şi pentru măsurarea expunerii şi îl puteţi folosi cu succes în situaţiile mai dificile.

Concluzie: dacă vă preţuiţi cât de cât timpul şi preferaţi să-l petreceţi la fotografiat şi nu în faţa computerului corectând imagini care ar fi putut fi excelente încă de la fotografiere, Expodisc-ul este cea mai inspirată investiţie.

Pentru mai multe detalii: F64 Studio

17 thoughts on “Expodisc – reglaţi rapid şi eficient balansul de alb la fotografiere

  1. Bratu George

    aici la ultimul comentariu, eu cu mintea mea logica, nu pot intelege cum de iese acelasi balans manul daca folosim tinta gri sau alba (spunteti ca e acelasi lucru dpdv balans de alb). Puteti explica un pic logic de ce?

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Balansul de alb se referă la redarea culorilor, nu la luminozitatea imaginii (expunere).
      Deci este suficient ca ținta (etalonul) folosit să nu aibă tentă de culoare, deci să fie neutră.
      Astfel, merg la fel de bine o coală de hârtie, un greycard (de calitate, deci neutru) sau un Expodisc (neutru).

      Reply
  2. oli oliver

    Salut am o nelamurire cu d90 si obiectiv de 17-55f2.8 nikon nu rdusesc sa fac claru la poza ies in ceata la grupuri de 4…-5 persoame nu inteleg care este cauza
    ..

    Reply
  3. Anonymous

    buna ziua , ce deduc eu din informatiile dvs e ca utilizand fash-ul nu e util acel expodisc, si pe modul auto, sau custom pe o foaie alba dau rezultate acceptabile – din testele mele … nevoia a venit de la faptul ca intro sala cu pereti galbeni intens voiam sa echilibrez lumin ambientala cu cea a ablitului sa nu mai rezulte o evidenta tendinta spre galben a pozei prelucrate dupa prelucrare- adica se poate diminua cromatica de galben la prelucrare dar daca sunt si persoane imbracate in galben sau cu ten mai galben – trebuie prelucrat pe zone si cum folosesc doar Lightroom .., e migaleala ! nu e aici subiectul dar am auzit ca se poate echilibra lumina venita de la pereti cu geluri colorate- fiind cam la inceput nu mi-a iesit ceea ce speram sau nu am a plicat tehnica corect… desi t materialul are ceva vechime aici ,mereu vom cativa la inceput de drum…:)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.