Nikon D300 – un aparat cu vocaţie profesională pe format DX

De la sport la studio, de la produse la modele şi arhitectura, Nikon D300 vă va satisface majoritatea exigentelor.

Contrar tendinţelor altor producatori de aparatură fotografică performantă, Nikon nu ezită în a oferi modele (semi)profesionale care înglobează tehnologia şi capabilităţile aparatelor de serie profesională.

Aceasta s-a văzut la apariţia modelului Nikon D200 cu specificaţii foarte apropiate de vârful de gamă D2x, iar acum Nikon D300 este, cu excepţia captorului DX, extrem de aproape ca specificaţii şi tehnologie de Nikon D3.

Chiar în documentaţia Nikon, modelul D300 este prezentat ca cel mai performant aparat pe formatul DX, întărind afirmaţiile producătorului ca nu intenţionează în viitorul previzibil să abandoneze formatul DX în favoarea celui FX (full frame) .

Nu este locul să intrăm în amănunte despre superioritatea unuia dintre aceste formate asupra celuilalt, punctul meu de vedere este ca există unele domenii fotografice pentru care DX este preferabil iar în altele FX este superior.

Având în vedere oferta Nikon pe formatul FX în acest moment, adică doar modelul D3, pentru mulţi fotografi, inclusiv profesionişti, modelul D300 reprezintă o alternativă mai mult decât viabilă, mai ales ca valorificarea unui D3 ar presupune şi achiziţia celor două noi zoom-uri profesionale Nikon – 14-24/2.8 şi 24-70/2.8, asta în ideea că 70-200/2.8 este deja cumpărat, totalul de investit reprezentând o sumă deloc de neglijat. Nu voi intră în amănunte despre toate caracteristicile lui Nikon D300, pentru aceasta sunt nenumărate review-uri pe Net, ci voi încerca doar să subliniez cele mai importante calităţi care vă vor uşura lucrul cu acest aparat.

Captorul, cu o rezoluţie de 12 megapixeli, suficientă pentru majoritatea aplicaţiilor, atât pentru tipar cât şi pentru fotografii pe hârtie de dimensiuni mari, cu caracteristici net superioare modelelor anterioare în ceea ce priveşte “zgomotul” la sensibilităţi mari. Rezoluţia este similară cu a aparatului Nikon D3. Ca noutate este protejat de un dispozitiv cu vibraţie pentru îndepărtarea prafului care se dovedeşte foarte eficient.

Procesarea internă – bazată pe conceptul Nikon Expeed, este extrem de versatilă şi vă permite să obţineţi imagini foarte aproape de ceea ce doriţi direct din cameră. Bazat pe 4 “preset-uri”: Neutral, Standard, Vivid şi Monochrome, oferă acces la Contrast, Saturaţie, Hue, Brightness, Sharpness, în plus se pot încărca şi curbe definite de către utilizator. Noile setări se pot salva şi încărca pe alte camere compatibile cu sistemul Expeed, ceea ce face posibil atât schimbul de setări între fotografi cât şi “alinierea” mai multor camere pentru obţinerea de rezultate similare. Folosind judicios aceste posibilităţi veţi putea să vă definiţi setări pentru o mare varietate de subiecte.

Balansul de alb – pe lângă multitudinea de setări curente, acestea pot fi modificate pe doua axe, cald/rece şi verde/magenta pentru a obţine rezultatele dorite. Exista 5 memorii pentru reglaje manuale, şi acestea pot fi modificate similar cu setările obişnuite, în plus pot fi denumite pentru o accesare mai uşoară.

Viteza de declanşare – dacă Nikon D200 vi s-a părut un aparat rapid, este suficient să folosiţi un D300 pentru câteva ore ca să vă schimbaţi opinia.

Cadenţa – 6 cadre pe secundă cu bateria standard, 8 cadre pe secundă cu grip MB-D10 şi baterie EN-EL4 sau cu 8 acumulatori AA (eu folosesc MAHA Imedion cu rezultate excelente). Gripul are o concepţie şi realizare nouă şi permite păstrarea unei baterii standard (EN-EL3e) în aparat pentru back-up, pe lângă ce aveţi în grip.

Buffer şi viteza de scriere pe card – amândouă excelente, dar dacă doriţi să vedeţi cu adevărat ce poate aparatul, folosiţi un card SanDisk Extreme IV. Dacă nu obişnuiţi să trageţi mult la 6-8 cadre pe secundă şi celelalte carduri se pot dovedi totuşi suficiente.

Obturatorul – optimizat pentru 8 cadre pe secundă şi cu o durată estimată de viaţă comparabilă cu a modelelor profesionale anterioare. AF – noul modul de autofocus CAM 3500 cu 51 puncte de focalizare, similar cu cel de pe D3, dar datorită formatului DX acoperă o porţiune semnificativ mai mare a cadrului, nu tocmai un dezavantaj. Gripul are un joystick care permite schimbarea facilă a punctelor de focalizare şi când ţineţi aparatul vertical, un alt mic avantaj asupra modelului D3.

AF fine tune permite calibrarea precisă a focalizării cu obiectivele pe care le aveţi. Dacă până acum credeaţi că obţineţi fotografii clare, investiţi cam o oră în calibrare şi veţi avea senzaţia că aveţi obiective noi. Sistemul este similar cu cel prezent la Nikon D3.

Ecranul LCD – 3″, 640×480 pixeli x 3 culori, cel mai performant ecran în acest moment, similar cu cel de pe D3. Permite analizarea imaginilor în teren cu suficientă acurateţe. Dacă setaţi click-ul central să vă facă mărire medie veţi vedea imaginile aproape de 100% deci puteţi analiza şi claritatea.

Formate fişiere – a apărut NEF looseless compressed care vă salvează aproape 40% din spaţiul de pe card fără încetinirea aparatului. În plus, pe lângă multitudinea de variante de jpeg şi jpeg + NEF, a reapărut formatul Tiff, interesant dacă aveţi nevoie la un moment dat să livraţi tiff-uri pe loc.

Commander la flash-ul integrat – deja cunoscut de la modelele anterioare, extrem de folositor în teren. Permite trepte de manual pentru flash-ul remote şi între 1/1 şi 1/2, ceea ce nici Nikon SB 800 nu are. Dacă aveţi D3 vă recomand un SU800 sau SB800 pentru funcţia de commander.

Active D-lighting – permite reglajul în 3 trepte şi rezultatele pot fi spectaculoase. Permite o mai bună protecţie a luminilor şi o “deschidere” a zonelor medii şi închise direct din cameră. Avantajul major este că funcţionează şi când fotografiaţi în format jpeg. Dacă trageţi NEF, setările se pot modifica la conversie.

Live view – recent apărut pe aparatele DSLR, acest mod de lucru promite o mai mare comoditate la fotografierea atât în condiţii statice – de pe trepied – cât şi din mână. Nikon D300 oferă autofocus în ambele moduri printr-o combinaţie de focalizare cu detecţie de fază şi de detectare a contrastului direct de pe captor.

Vizare – vizorul are acoperire de 100%, o caracteristică importantă a camerelor profesionale, extrem de binevenită în cazul fotografiei digitale.

Nikon Capture 2.0 – un avans considerabil în utilizare faţă de Capture 1.3 dar mai e mult până să ajungă la productivitatea vechiului Capture 4.x

Mai multe informaţii: F64 Studio


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *