Nikon D700 – un aparat digital Full frame universal

Last Updated on 17/12/2020 by Radu Grozescu

Nikon D700 a fost aparatul meu preferat în perioada în care a fost în fabricație și imediat după aceea.
Nikon D700 cu 14-24/2.8Sigur că între timp a fost înlocuit în repetate rânduri. Am putea considera că variantele actuale sunt Nikon D780 pentru utilizare generală și Nikon D850 pentru imagini de mare rezoluție.

Nikon D700 este cea mai echilibrată cameră Nikon cu vocație profesională. Nikon D700 este un aparat format FX de 12 megapixeli, cu o calitate a imaginii excepţională la sensibilităţi mari, nu mai puţin uimitoare la sensibilităţi normale, cu o construcţie metalică, protejat la praf şi umezeală, cu o viteză de reacţie şi cadenţă comparabilă cu a celor mai bune camere de pe piaţă, AF şi obturator performant.

Senzorul de mică densitate şi posibilitatea de calibrare AF pe obiective duce la o claritate excelentă a imaginilor, iar sistemul de flash Nikon CLS este de o extremă flexibilitate în orice împrejurare.

Acestea fac aparatul Nikon D700 o alegere extrem de potrivită pentru majoritatea situaţiilor fotografice, de la fotografia de reportaj şi sport, inclusiv în sală sau nocturnă, evenimente, nunţi, până la fotografia de portrete şi produse în studio.

De ce Nikon D700 şi nu D3 ?

Într-adevăr, Nikon D3 poate părea mai atractiv pentru majoritatea acestor situaţii, dar sunt câţiva factori care mă fac să consider Nikon D700 şi nu D3 ca pe cel mai echilibrat aparat Nikon la ora actuală: preţul, dimensiunile şi greutatea, flash-ul încorporat, dispozitivul de eliminare a prafului de pe senzor.

Nikon D700: Rezoluţia

Nikon D700 are o rezoluţie de 12 MP (megapixeli) distribuiţi pe formatul FX (full frame).

După apariţia modelelor Canon 5DII şi Sony A900 la preţuri similare şi cu rezoluţii de peste 20 MP cei 12 MP par puţini, dar pentru multe aplicaţii fotografice reprezintă rezoluţia optimă.

12 MP reprezintă 24x36cm la 300 dpi, deci e ceva mai mult decât e nevoie pentru o pagină de revistă, iar o dublă pagină se va printa la 236 dpi ceea ce este suficient pentru obţinerea unui tipar de calitate, mai ales dacă luăm în considerare calitatea excelentă a imaginilor generate de D700.

Pentru printuri pe hârtie fotografică, fişierele de 12 MP ale aparatului Nikon D700 pot fi mărite foarte mult fără pierderi, mai ales dacă imaginile alese sunt de bună calitate.

Full frame

Nikon D700 este a doua cameră format FX de la Nikon, anunţată la 10 luni după Nikon D3.

Avantajele cunoscute ale formatului FX sunt comportarea mai bună la sensibilităţi mari, controlul profunzimii şi revenirea obiectivelor la unghiurile tradiţionale corespunzătoare focalelor, spre deosebire de utilizarea lor pe formate reduse.

Comportarea la sensibilităţi mari

În fotografia pe film, 400 ISO era considerată o sensibilitate mare, dar acum, în plină epocă digitală, majoritatea utilizatorilor sunt nemulţumiţi de apariţia “zgomotului” la 1600 ISO.

Nikon D700 dispune de captor şi procesare similare cu cele de pe Nikon D3 care este una dintre cele mai performante aparate în materie de comportare la sensibilităţi mari.

1600 ISO poate fi folosit absolut fără probleme, iar atât timp cât lumina este din direcţia corespunzătoare iar expunerea şi balansul de alb sunt corecte nimeni nu va bănui la ce sensibilitate aţi fotografiat.

Rezultate remarcabile se obţin şi la 3200 ISO, ba chiar la 6400 ISO, care este cea mai mare sensibilitate “calibrată”.

Asemenea performanţe deschid noi posibilităţi în diverse domenii fotografice, de la fotografia de nuntă la fotografia de sport în sală.

În concluzie, Nikon D700 este, alături de Nikon D3, cea mai potrivită cameră pentru fotografierea în lumină existentă la sensibilităţi mari.

Sensibilităţi mici

Ce era mai puţin de aşteptat, şi mai puţin cunoscut, este calitatea excepţională a acestui aparat la sensibilităţile normale, în apropierea ISO 200 care este sensibilitatea de bază a captorului.

Comparate cu Nikon D300, care are aceeaşi rezoluţie de 12 MP dar pe format DX, imaginile realizate cu Nikon D700 sunt vizibil superioare, atât din punct de vedere a clarităţii cât şi a tranziţiei de tonuri şi culori.

Senzaţia de spaţialitate şi redarea texturilor sunt de asemenea semnificativ îmbunătăţite.

Această comportare excelentă este datorată mai multor factori:

  • “pixelii” sunt mai mari datorită captorului mai mare dar cu aceeaşi rezoluţie. Aceasta duce la un raport semnal/zgomot superior, deci la o calitate sporită a imaginii la orice setare de sensibilitate.
  • procesarea semnalului şi conversia analog/digitală la Nikon D700 este similară cu cea de la Nikon D3, superioare celor de la D300.

Comportare obiective

Aceiaşi pixeli mai mari duc la o scădere a cerinţelor faţă de calităţile optice ale obiectivelor utilizate, într-o asemenea măsură încât veţi avea senzaţia că aveţi obiective noi, mult mai performante.

Am realizat imagini similare în studio, folosind aceleaşi setări pe aparate, cu acelaşi obiectiv macro, şi imaginile de la Nikon D700 au o claritate şi o senzaţie de spaţialitate superioare celor furnizate de Nikon D300, care este totuşi un aparat excelent pentru aceste aplicaţii.

Astfel, obiectivele compatibile FX pe care le aveţi vor genera imagini vizibil mai bune pe D700 faţa de aparatele pe format DX.

Utilizare obiective wide

În ultimii ani au apărut o serie de zoom-uri de bună calitate dedicate aparatelor de format redus, care oferă unghiuri la fel de mari ca cele care sunt în general disponibile pe aparatele “full frame”, deci avantajul unui aparat FX de a folosi obiective superangulare a fost practic anulat.

Aceasta a fost valabil până la apariţia zoom-ului Nikon 14-24/2.8, care, pe lângă un unghi foarte mare într-un zoom compatibil FX, are o calitate a imaginii care vă va face să abandonaţi obiectivele superangulare DX pe care le folosiţi în prezent, indiferent cât sunt de bune.

Practic, posibilitatea de a utiliza la adevărată valoare zoom-ul Nikon 14-24 este unul din argumentele care merită cu adevărat luate în considerare pentru trecerea de la Nikon DX la formatul FX.

Obiective “normale” şi teleobiective

Simultan cu 14-24/2.8, a fost lansat şi zoom-ul Nikon 24-70/2.8, menit să înlocuiască binecunoscutul şi apreciatul 28-70/2.8.

Este adevărat că 24-70/2.8 funcţionează excelent şi pe un aparat DX, fiind echivalent cu un 35-105, foarte potrivit pentru cei interesaţi de portrete, dar mai puţin pentru reportaj sau evenimente unde zona “wide” este mai solicitată.

Pe un Nikon D700 veţi putea folosi 24-70/2.8 în scopul pentru care a fost creat, de zoom standard, cu acoperire de la 24mm, care pe FX este suficient de largă pentru majoritatea aplicaţiilor.

Calitatea optică şi a construcţiei acestui zoom Nikon trebuie văzute pentru a fi apreciate, este suficient să vă spun ca în acest moment nu există o alternativă “adevărată” pentru uz profesional în această plajă de focale.

Astfel, majoritatea situaţiilor fotografice pot fi acoperite cu doar două obiective, un 24-70/2.8 şi un 70-200/2.8 VR.

Pe Nikon D700 şi cunoscutul 70-200/2.8 va reveni la utilizarea tradiţională, capătul de 70mm va redeveni 70 şi nu 105 cât părea pe format DX, deci va fi mult mai uşor de utilizat pentru portrete la distanţe medii.

Nu trebuie totuşi uitat că în capătul de 200mm zoom-ul vi se va părea mult mai “scurt” comparat cu ce vă oferea pe formatul DX.

Nikon D700 dispune şi de posibilitatea, foarte importantă, de a “calibra” obiectivele de care dispuneţi pentru o funcţionare extrem de precisă a AF-ului.

Astfel, dacă faceţi trecerea la D700 de la orice Nikon în afară de D300, veţi avea o surpriză extrem de plăcută când obiectivele vor funcţiona la maximum de calitate posibilă, cu performanţe net superioare celor pe care vi le-au oferit anterior.

Această calibrare, împreună cu valorificarea mai bună a posibilităţilor optice ale obiectivelor de către sezorul de mică densitate al Nikon D700, vă va oferi imagini de o calitate peste aşteptări.

Dacă doriţi rezultatele maxime care se pot obţine cu zoom-uri pe Nikon D700, este bine să vă alegeţi din “triada” profesională Nikon: 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8.

Este adevărat ca Nikon D700 acceptă şi obiective DX şi poate trece în mod automat pe formatul DX la montarea unui asemenea obiectiv, dar rezoluţia rămasă va fi doar de aprox. 5 MP.

Controlul profunzimii

Majoritatea susţinătorilor formatului FX nu uită să amintească posibilităţile superioare de control a profunzimii de câmp şi fundalurile “blurate” care se obţin mult mai uşor cu astfel de aparate. Aceasta se datorează folosirii de distanţe focale corespunzător mai mari pe formatul FX faţă de DX pentru încadrări şi distanţe similare la fotografiere, cât şi factorilor de “amplificare” a calităţii obiectivelor pomeniţi mai devreme.

Nikon D700 nu este o excepţie şi vă va oferi toate bucuriile unei profunzimi mai reduse decât cea cu care eraţi familiarizaţi pe formatul DX.

Bineînţeles, există şi reversul medaliei, în multe situaţii unde aveaţi o profunzime suficientă la o anumită diafragmă pe formatul DX, veţi descoperi că va trebui să mai închideţi o treaptă pentru a menţine aceeaşi profunzime pe FX.

Vignetarea

Nikon D700 dispune de posibilitatea de corecţie în trepte a efectului de vignetare care poate apărea pe formatul FX cu anumite obiective, în general la deschiderile mari ale diafragmei, compatibilă cu majoritatea obiectivelor Nikon.

Viteza de reacţie, cadenţa

Viteza de reacţie şi a sistemului AF sunt între modelul D300 şi D3, ceea ce înseamnă performanţe extrem de bune în comparaţie cu majoritatea aparatelor de pe piaţă.

În configuraţia normală, Nikon D700 “trage” 5 cadre pe secundă, iar dacă doriţi mai mult, este suficient să adăugaţi grip-ul Nikon MB-D10 (compatibil şi cu Nikon D300) care, cu acumulatori AA sau cu bateria opţională Nikon EN-EL4 (compatibilă cu seriile de aparate Nikon D2, D3) vă va oferi 8 cadre pe secundă.

Gripul are duplicate rotiţele şi butoanele de comandă pentru declanşare pe verticală, inclusiv un joystick pentru selectarea comodă a punctului de focus şi este confecţionat din metal, ceea ce duce la o mai mare rigiditate a combinaţiei aparat/grip.

Flash, Nikon CLS

Nikon D700 dispune de un flash încorporat a cărui principală atracţie este posibilitatea de a declanşa flash-uri externe, inclusiv funcţionând în regim de Commander în sistemul Nikon CLS.

Sistemul Nikon CLS este unul dintre cele mai performante de pe piaţă, permiţând comandarea a până la trei grupuri de flash-uri externe compatibile într-o diversitate de moduri, de la Manual, la Auto şi wireless TTL cu corecţiile aferente, la flash stoboscopic, de la un flash în regim master pe cameră sau de la transmiterul Nikon SU 800.

Dispune de 4 canale separate pentru a permite lucrul mai multor fotografi în aceeaşi incintă fără interferenţe şi este total imun la declanşarea altor flash-uri în vecinătate.

Flash-urile compatibile Nikon CLS (AWL) sunt: Nikon SB-900, SB-800, SB-700 (commander și remote), SB-600 (remote).

Obturatorul

Este un model nou, cu caracteristicile cunoscute de la aparatele de clasă profesională, 1/250s sincron flash, 1/8000s, testat la 150.000 declanşări.

14-bit A/D converter

Nikon D700 foloseşte un convertor analog/digital de 14 bit care produce tranziţii de tonuri şi culori foarte line inclusiv în cazul folosirii formatului jpeg.

Spre deosebire de modelul D300, la D700 nu apare acea uşoară întârziere la declanşare în cazul fotografierii în format NEF de 14 bit, şi nici scăderea de cadenţă de fotografiere, deci aceasta opţiune este utilizabilă inclusiv pentru subiecte aflate în mişcare şi mult mai uşor de utilizat pentru portrete.

Active D-lighting

Este o opţiune menită să ofere o utilizare optimă a gamei dinamice a senzorului prin manipularea expunerii folosind curbe specifice.

Astfel, în situaţiile de mare contrast se pot obţine rezultate extrem de interesante, unele apropiate de cele care se obţin prin tehnici HDR în computer, dând impresia unei game dinamice foarte mari.

Picture controls

Făcând parte din ultimele aparate lansate de Nikon, D700 foloseşte pentru setările de cameră aşa numitele Picture controls care oferă o flexibilitate extremă în obţinerea de rezultate finisate direct din aparat. Acestea pot fi combinate cu Active D-lighting sau pot fi înlocuite sau modificate printr-o curbă creată de către utilizator.

Avantajul acestora este că sunt interschimbabile cu alţi utilizatori ale aceluiaşi tip de aparat, pot fi salvate, copiate pe computer, iar la ele pot fi adăugate noi seturi pe care le pune la dispoziţie Nikon sau chiar alţi utilizatori.

Sistemul de eliminare a prafului de pe senzor

Spre deosebire de Nikon D3, D700 dispune de acest sistem care este foarte eficient în a elimina majoritatea particulelor care într-un fel sau altul îşi găsesc calea spre senzor.

Se pare că preţul pe care îl plătim pentru implementarea acestuia, cât şi a flash-ului încorporat, este acoperirea de doar 95% a vizorului, spre deosebire de 100% la Nikon D3 şi D300, dar avantajele nu sunt de loc de neglijat.


26 thoughts on “Nikon D700 – un aparat digital Full frame universal

  1. oli oliver

    salut vreau sa cumpar aparat foto nikon d700.d610 .d750 pt evenimnte unul dintre aceste modele si nu stiu pe care ma ajutati cu un sat

    Reply
    1. Radu Grozescu Post author

      Scuze pentru întârziere, au fost probleme cu hostingul.

      Dacă încă nu ați rezolvat, iar bugetul nu e important, aș alege D750.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.